چالش های حقوق کیفری بین المللی در مبارزه با جرایم زیست محیطی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
پیشرفت های علمی و بروز فناوری های نوین در هزاره سوم میلادی باعث شده است تا محیط زیست در معرض خطرات بیشتری قرار گیرد. علیرغم تلاش های مختلف در سطح ملی و بین المللی برای اجرای اصول و قواعد ناظر بر حمایت از محیط زیست، تردیدی وجود ندارد که تخریب کنندگان محیط زیست آزادانه و بدون احساس خطر از تعقیب موثر قضایی، در اکثر نقاط جهان به فعالیت مشغول بوده و فقدان سازوکارهای بین المللی برای رسیدگی به دعاوی ناشی از تخلفات محیط زیستی به نحو بارزی مشهود است. روش تحقیق: این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی و مطالعات میان رشته ای نوشته شده است.
یافته ها
در حوزه حقوق کیفری بین المللی، اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی که صلاحیت دادگاه را نسبت به جرایم مهم بین المللی تعیین نموده، صراحتا متعرض جرائم محیط زیستی نشده است. لذا ازآنجاکه مسائل محیط زیست به عنوان میراث مشترک بشریت، در دنیای کنونی ابعاد بین المللی دارد، شایسته است که به عنوان یکی از مسائل پراهمیت بین المللی در نظر گرفته شود و نسبت به پیش بینی جرایم مرتبط با محیط زیست در صلاحیت کیفری اساسنامه دیوان کیفری بین المللی یا تاسیس دیوان بین المللی محیط زیست اقدام شود.
نتیجه گیری
حقوق بین الملل کیفری می بایست نسبت به ایجاد نظام حقوقی خاص که در عین انطباق با اصول کلی و عام بین المللی، متناسب با ماهیت منحصربه فرد محیط زیست و خسارات وارده به آن باشد اقدام نماید و در نهایت بتواند جامعه بین المللی را در دست یابی به حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی زیست محیطی از یک سو و حمایت و حفاظت از محیط زیست بین المللی از سوی دیگر، یاری رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!