بررسی کمی بیان ژن پروتئین کیناز وابسته به کلسیم/کالمودولین IV با تاثیر عصاره الکلی کندر در رده سلولی IV

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
حافظه بلندمدت وابسته به سنتز پروتئین می باشد. محصول ژن Camkiv با فعال کردن پروتئین های حافظه، آن را تقویت می کند. تیمار حیوانات آزمایشگاهی نیز با کندر منجر به تقویت حافظه و بهبود آلزایمر می شود. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی تاثیر عصاره الکلی کندر در بیان Camkiv در سلول های PC12 می باشد.
مواد و روش ها
سمیت کندر بر زیستایی سلول ها با آزمون MTT بررسی شد. سلول ها با غلظت های 10 ، 25، 40، 55، 70 و 85 میکروگرم/میلی لیتر عصاره در بازه های زمانی 12، 24، 48 و 72 ساعت تیمار شده و میزان جذب آن ها اندازه گیری شد. سپس، سلول ها با غلظت های 2 و 20 میکروگرم/میلی لیتر عصاره در زمان های فوق تیمار شدند. RNA استخراج شده به cDNA تبدیل شد و واکنش real-time PCR انجام یافت.
نتایج
مرگ سلولی با افزایش زمان و غلظت تیمار با عصاره افزایش یافت. مقادیر IC50 به‎دست آمده برای تیمارهای 12، 24، 48 و 72 ساعت به ترتیب برابر با 71. 01، 52. 95، 21. 05 و 13. 85 میکروگرم/میلی لیتر بود. علاوه براین، غلظت های 2 و 20 میکروگرم/میلی لیتر عصاره، 24 ساعت پس از تیمار منجر به افزایش معنی دار بیان Camkiv شد. در تیمار 48 ساعت، حداکثر بیان Camkiv مشاهده شد. تاثیر کندر در افزایش بیان ژن تا 72 ساعت پایدار بود.
نتیجه گیری
عصاره الکلی کندر می تواند بیان Camkiv را به طور قابل توجه و طولانی مدت افزایش دهد. این نتایج در راستای مطالعات قبلی می باشد که نشان دادند کندر بیان Bdnf، ژن پایین دست Camkiv، را افزایش می دهد. بااین وجود، با توجه به وجود مسیر دوطرفه در تنظیم بیان Bdnf و Camkiv نیاز به مطالعات جامع تری برای شناخت مکانیسم دقیق عملکرد کندر در مغز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
938 تا 948
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!