ارائه راهبردهای توسعه ایمنی در ماموریت های سازمان پلیس

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سازمان هایی با حجم انبوه ماموریت های عملیاتی مانند سازمان پلیس، ضایع شدن منابع انسانی در اثر آسیب های حین انجام وظایف، باعث ایجاد اختلال در خطوط پایین سازمان می شود که این عوامل علاوه بر زیان مالی موجب عدم توانایی سازمان در حفظ توان آمادگی برای اجرای بهینه ماموریت ها می شود؛ بنابراین ایمنی شغلی یکی از جنبه های ضروری و اساسی بهره وری سازمان پلیس است. هدف این مطالعه، ارائه راهبردهای توسعه ایمنی کارکنان پلیس و پاسخ به این پرسش است که برای توسعه ایمنی در ماموریت های سازمانی پلیس چه راهبردهایی می توان ارائه نمود؟
روش
این تحقیق از نوع پژوهش کاربردی و روش آن کیفی به شیوه swot است. ابتدا با مطالعه اسنادی و استفاده از طوفان فکری نخبگان، فهرستی از ضعف ها، نقاط قوت، فرصت ها و تهدیدهای بیرونی در توسعه ایمنی کارکنان، استخراج و در مراحل بعدی با مراجعه مجدد و مستقیم به نخبگان، در هرکدام از داده ها ضریب اهمیت و رتبه مربوطه تعیین گردید و پس از محاسبه ضرایب، اولویت ها مشخص و درنهایت، در ارتباط با توسعه و ارتقاء ایمنی کارکنان، راهبردهای مناسبی ارائه گردید. جامعه آماری شامل نخبگان پلیس بوده که از بین آن ها به روش هدفمند تعداد 27 نفر انتخاب گردیده اند. داده ها به شیوه swot مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهد که پلیس در تحقق اهداف خود درزمینه توسعه و افزایش ایمنی کارکنان از نقاط قوت و فرصت های بیرونی برخوردار است و در شرایط فعلی، زمینه مناسبی برای پیاده سازی راهبردهای تهاجمی برای توسعه و افزایش سطح ایمنی کارکنان وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از آن است که پلیس با تمرکز بر نقاط قوت درونی و بهره گیری از فرصت های بیرونی، می تواند بخشی از تهدیدهای بیرونی را کاهش دهد و از طرف دیگر، با بازنگری در برنامه های درون سازمانی و رفع نقاط ضعف و آسیب پذیر و نیز استفاده از مزیت های نسبی، می تواند گام بلندی را در توسعه و افزایش سطح ایمنی بردارد و افزایش بهره وری و توسعه نظم عمومی را به دنبال داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!