بررسی اختلاف وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق حرفه ای اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش عالی به عنوان یک نظام حرفه ای، نقش عمده ای در آموزش و انتقال ارزش های اخلاقی دارد و این انتقال به واسطه اساتید مجرب صورت می‏گیرد. این مطالعه با هدف تعیین اختلاف وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق حرفه ای در آموزش توسط اساتید، از نظر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت. روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، 302 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس رشته تحصیلی و جنسیت انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل 69 سوال (4مولفه اصلی و 17مولفه فرعی) در طیف لیکرت بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان 0/85 و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0/78 تایید گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش 19) و با کمک آزمون های ANOVA، t زوجی و t در دو نمونه مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمره وضعیت مطلوب رعایت اخلاق حرفه ای اساتید از دیدگاه دانشجویان 0/73±3/8 و میانگین وضعیت مطلوب رعایت ارزش های حرفه ای 0/77±4/74 بود. تفاوت معنی داری بین میانگین وضعیت موجود اخلاق حرفه ای در کلیه مولفه های آن با وضعیت مطلوب مشاهده شد (0/05P<).
نتیجه گیری
این بررسی نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق حرفه ای در آموزش در کلیه مولفه ها، فاصله معنی داری وجود دارد؛ بنابراین لازم است در خصوص آموزش اخلاق حرفه ای به اساتید و فرهنگ سازی در این زمینه، اقدام لازم صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!