بررسی رابطه عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی و فساد مالی: مطالعه موردی بیمارستان ولیعصر تویسرکان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فساد مالی تاثیرات منفی زیادی بر کارآیی و اثربخشی کارکنان، در نظام اداری سازمان های دولتی بر جای می گذارد. از این رو، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی با فساد مالی در کارکنان بیمارستان ولی عصر (عج) شهرستان تویسرکان انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که بر روی 140 نفر از کارکنان بیمارستان ولی عصر (عج) شهرستان تویسرکان طی شش ماهه اول سال 1396 انجام شد. در این مطالعه برای سنجش رابطه متغیرها از سه پرسش نامه مستقل استفاده شد. با استفاده از آمار توصیفی شامل آماره های فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار به همراه جداول و نمودارها و با استفاده از آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون به بررسی ارتباط بین متغیرهای وابسته و مستقل پرداخته شد.
یافته ها
در خصوص دیدگاه پرسنل بیمارستان نسبت به مقوله های عدالت سازمانی، فساد مالی و اعتماد سازمانی میانگین نمره فساد مالی 2/89 از 4 بود. اعتماد سازمانی میانگین نمره 2/375 و عدالت سازمانی 2/1 را داشتند. بین عدالت سازمانی و کاهش فساد مالی همبستگی مستقیم و معناداری وجود داشت (0/014>r=0/224, P). همچنین بین عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی نیز همبستگی مستقیم و معناداری مشاهده شد (0/001>r=0/376, P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه حاضر، عدالت سازمانی ارتباط معناداری با اعتماد سازمانی و پیشگیری از فساد در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی دارد. بنابراین تلاش مدیران و مسئولین بیمارستان ها و مراکز درمانی در راستای برقراری عدالت و اعتماد سازمانی و در نتیجه پیشگیری از فساد ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!