بررسی تاثیر بسته آموزشی رسانه ای پیشگیری از کم خونی فقر آهن بر سواد سلامت دختران دبیرستانی شهرستان چابهار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فقر آهن یکی از عمده ترین علل کم خونی، بخصوص در دختران نوجوان است. تقریبا بیش از 30 درصد مردم دنیا مبتلا به کم خونی هستند. این مسئله بیان گر سوءتغذیه و کمبود ناکافی آهن در رژیم غذایی می باشد.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش از طریق رسانه های تصویری بر آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهرستان چابهار در خصوص کم خونی فقر آهن انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر در زمره تحقیقات نیمه تجربی (آزمون - شاهد) است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش روایی محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد تائید شد. جامعه آماری تحقیق را 140 دانش آموز دبیرستانی شهرستان چابهار در سال تحصیلی 93-92 تشکیل می دادند که به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. در این پژوهش مداخله ای بسته آموزشی حاوی فیلم رسانه ای 15 دقیقه ای، متناسب با گروه سنی 19-14 سال تهیه و پرسشنامه ای برای گروه سنی جامعه پژوهش با توجه به محتوی فیلم آموزشی تهیه شد. سپس طی سه مرحله قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله پرسشنامه ها در اختیار شرکت کنندگان گذاشته شد و اطلاعات با استفاده از آزمون-های توصیفی و اندازه گیری مکرر آنوا (RM ANOVA) در سطح آلفای 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

به طور کلی 140 دانش آموز در دو گروه مورد و شاهد وارد مطالعه شدند. میانگین آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه آزمون و شاهد قبل از آموزش تفاوت معناداری نداشت اما بعد از آموزش میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد در هر دو مرحله پس از مداخله در گروه مورد نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری پیدا کرد (0/05 P<). کلیه دانش آموزان قبل از مطالعه ادعا کردند که مهم ترین منبع کسب اطلاعات در خصوص آنمی فقر آهن به ترتیب معلمان (27/8%) ، تیم پزشکی و بهداشت (20%) و دوستان (19/2%) هستند. بحث و نتیجه گیری: نتایج این تحقیق بیان گر تاثیر آموزش بر اساس رسانه های تصویری بر آگاهی ، نگرش و عملکرد کوتاه مدت دانش آموزان در زمینه فقر آهن بود. لذا، پیشنهاد می شود برنامه آموزشی بر این اساس با توجه به الگوهای آموزشی تغییر رفتار برای دانش آموزان دختر در ابعاد وسیع تری توسط کارکنان بهداشتی به اجرا درآید.

زبان:
فارسی
صفحات:
156 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!