رابطه ی متقابل نوآوری و استانداردسازی: بررسی رابطه ی آن ها در کشورهای درحال توسعه

مترجم:
مریم محمدروضه سرا، فاطمه خسروی، مجتبی بحیرائی
چکیده:
ادبیات در حال رشد، رابطه ی متقابل مثبت بین نوآوری و استانداردسازی را تایید می کند. سازمان های بین المللی نیز مانندOECD و WTO از کشورهای درحال توسعه برای ایجاد توانمندی های نوآوری و استانداردسازی پشتیبانی می کنند. با این حال رابطه ی بین نوآوری و استانداردسازی در کشورهای درحال توسعه، که از نظر ظرفیت های فناورانه، اقتصادی و نهادی نسبتا ضعیف تر هستند، هنوز در دست پژوهش است. 63 مقاله ی مستخرج از پایگاه داده ی علمی وب که رابطه ی استانداردسازی- نوآوری را در بافتار کشورهای درحال توسعه پوشش می دهند، مورد بررسی قرار گرفتند. این موضوع که چگونه ارتباط بین نوآوری و استانداردسازی، پیامدهایی برای توسعه ی اجتماعی و اقتصادی در کشورهای درحال توسعه فراهم می آورد، بحث شده و یک مدل مفهومی برای درک پویایی های آن ترسیم می شود. نتایج به دست آمده نشان می دهد که استانداردها، نوآوری را به سه روش تسهیل می کنند: نوآوری از طریق مقیاس گذاری ، اثبات و هماهنگ کردن. در حالی که سازوکارهای محرک و مانع نقش ایفا می کنند، ذی نفعان مختلفی درگیر این رابطه هستند. در این بین، نقش های دولت و سازمان های حامی فناوری/صنعت برجسته شده است، زیرا آن ها توانمندی های نسبتا ضعیف فناورانه ی سایر نقش آفرینان را کامل می کنند. در برابر ادبیات موجود در کشورهای توسعه یافته که در آن ها استانداردسازی به عنوان فرایندی پویا برای شکل دهی به مسیر نوآوری ترسیم شده است، بحث حاضر درخصوص کشورهای درحال توسعه، نسبت به جنبه های پذیرش استانداردها گرایش دارد. همچنین، اشاره می شود که شکافی بین اهداف رشد اقتصادی و توسعه ی اجتماعی وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1921506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!