اثر مکمل یاری ید بر حجم تیروئید و هورمون محرک تیروئید( TSH )زنان غیر باردار استان آذربایجان غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ید به عنوان یک عنصر ضروری برای بیوسنتز هورمون های تیروئیدی و تکامل سیستم عصبی جنین ضروری می باشد، بنابراین مصرف دوز اضافی ید حاوی μg/day 250-150 در دوران بارداری یا در مراحل اولیه بعد از زایمان توسط سازمان های بین المللی توصیه می شود. این مطالعه باهدف بررسی تاثیر مکمل یاری ید (μg/day 150) به مدت 90 روز، بر روی حجم تیروئید و هورمون محرک تیروئید (TSH) در زنان سن باروری استان آذربایجان غربی انجام گردید.

مواد روش کار
در این مطالعه 38 دانشجوی در سن باروری (30-20 سال) شرکت کردند. دانشجویان غیرباردار با حداقل 1 سال سابقه اقامت در خوابگاه و عدم سابقه ی اختلالات تیروئیدی از معیارهای ورود به مطالعه بود. حجم تیروئید توسط سونوگرافی Philips Affiniti 50 اندازه گیری شد. اندازه گیری TSH سرم با دستگاه Liason انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 آنالیز شد.
یافته ها
میانگین سنی و شاخص توده بدنی (BMI) جمعیت موردمطالعه به ترتیب 59/2± 1/24 سال و m2 kg/ 3/2± 35/21 بود. دامنه حجم لب راست (میلی لیتر) در مرحله قبل مکمل یاری و 90 روز بعد از مکمل یاری به ترتیب برابر با (8-5/1) و (3/5-5/1) برای حجم لب چپ (میلی لیتر) نیز به ترتیب (82/6-51/1) و (24/5- 08/1) و برای حجم تیروئید (میلی لیتر) نیز (82/14-46/3) و (92/9-58/2) بود. آزمون اندازه گیری t زوجی کاهش معنی داری در میانگین حجم های لب راست، چپ و حجم کل تیروئید بعد از مرحله مکمل یاری نشان داد (05/0P <). رابطه ای بین حجم تیروئید با BMI و سطح بدن (BSA) وجود نداشت. هیچ تفاوتی در سطح TSH قبل و بعد از درمان مشاهده نشد (mIU/ L 02/1±13/2 و mIU/ L 31/1±37/2).

بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که مداخله سه ماهه ید، با کاهش 28/14درصد در حجم کل تیروئید همراه بود. از سوی دیگر درمانید تاثیری بر روی TSH نداشت. با توجه به کاهش حجم تیروئید و تغییرات دامنه ای محسوس بین فردی در حجم لب های راست و چپ بعد از عرضه ید به نظر می رسد که ارزیابی اندازه تیروئید روش حساس و غیرتهاجمی برای بررسی مزایا و عوارض درمان با ید در مطالعه طولی است. مطالعات بیشتر با تعداد نمونه بیشتر و زمان پیگیری طولانی تر به همراه اندازه گیری ید دفعی ادراری، تیروگلوبولین سرم و بیومارکرهای خود ایمنی تیروئید برای تایید یافته های این مطالعه اولیه موردنیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
660 تا 668
لینک کوتاه:
magiran.com/p1921592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!