ارزیابی فعالیت ضدمیکروبی و آنتی کوئرم سنسینگ گال های مازوج و قلقاف درخت بلوط بر روی سودوموناس آئروژینوزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
زمینه و هدف
عفونت های ایجادشده به وسیله سویه های سودوموناس آئروژینوزای مقاوم، در بیشتر موارد منشا بیمارستانی دارند که شیوع آن در بسیاری از کشورهای جهان در حال افزایش است؛ از این رو تلاش های بسیاری جهت یافتن ترکیبات فعال گیاهی جدید به عنوان جایگزینی مناسب برای آنتی بیوتیک ها صورت گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی ترکیبات فعال و فعالیت ضدباکتریایی و بیوفیلمی عصاره آبی و متانولی گال قلقاف و مازو بر روی سودوموناس آئروژینوزا انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه تجربی بر روی سویه استاندارد سودوموناس آئروژینوزا و تعدادی سویه بالینی انجام گرفت. عصاره متانولی و آبی گال قلقاف و مازو به روش سوکسله تهیه شد. فعالیت ضدمیکروبی عصاره ها به روش انتشار در چاهک، کمترین غلظت بازدارندگی (MIC) به روش میکرودایلوشن، همچنین اثر آنتی کوئرم سنسینگ عصاره آبی و متانولی گال قلقاف و مازو بر فعالیت ضدبیوفیلمی سودوموناس آئروژینوزا بررسی گردید.
یافته ها
عصاره های متانولی و آبی گال مازو و قلقاف، خاصیت ضدباکتریایی برعلیه سودوموناس آئروژینوزا از خود نشان دادند. حداقل غلظت مهارکننده عصاره ها بین 25- 25/6 میلی گرم برمیلی متر به دست آمد. عصاره های گال مازو در غلظت های بالاتر از 25/6 میلی گرم برمیلی متر، مانع از تشکیل بیوفیلم سودوموناس آئروژینوزاگردید.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد عصاره های گال مازو، اثر ضدباکتریایی مناسبی علیه باکتری های مورد بررسی دارند. همچنین عصاره متانولی نسبت به عصاره آبی دارای اثر ضدباکتریایی بیشتری بود؛ از این رو پیشنهاد می گردد در زمینه شناسایی مواد ضدمیکروبی آن در درمان بیماری ها به عنوان جایگزینی مناسب برای آنتی بیوتیک ها، تحقیقات گسترده تری صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1921838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!