ارزیابی اثرات پری بیوتیکی فیبرهای حاصل از ضایعات آناناس، انار و گندم در ماست سین بیوتیک حاوی باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس La-5

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
سابقه و هدف
فیبرهای حاصل از ضایعات میوه‏ها و غلات منابع پری‏بیوتیکی با ارزشی در تهیه محصولات سین‏بیوتیکی مختلفی مانند ماست هستند. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی اثرات پری‏بیوتیکی فیبرهای حاصل از ضایعات آناناس، انار و گندم در ماست حاوی باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس La-5 است.
مواد و روش ها
فیبرهای حاصل از ضایعات آناناس، انار و گندم در غلظت‏های 0، 5/0، 1 و 5/1 درصد در تهیه ماست حاوی باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس La-5 استفاده شدند. اثرات این فیبرها بر خصوصیات فیزیکوشیمیایی و حسی ماست‏ها و همچنین زنده مانی باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس La-5 بررسی شدند.
یافته ها
تفاوت معنی‏داری در خصوصیات فیزیکوشیمیایی ماست‏ها بین گروه‏های مختلف وجود نداشت (05/0P>). تفاوت معنی‏داری در خصوصیات حسی ماست‏ها بین گروه‏های مختلف مشاهده شد (05/0P<). به‏طور کلی، زنده‏مانی باکتری در حضور فیبرها از وضعیت بهتری برخوردار بود. با وجود تفاوت معنی‏دار بین گروه‏های مختلف در هر روز، حداکثر اثرات مثبت و معنی‏دار فیبرها در ماست‏ها بر زنده‏مانی باکتری در مقایسه با گروه شاهد در روز 14 قابل مشاهده بودند. در این روز تمام ماست‏های حاوی فیبرها تفاوت‏ معنی‏داری از نظر تعداد باکتری در مقایسه با گروه شاهد داشتند (05/0P<).
نتیجه گیری
استفاده از فیبرهای آناناس، انار و گندم به‏عنوان ترکیبات پری‏بیوتیک می‏توانند زنده‏مانی باکتری پروبیوتیک در ماست‏ را افزایش دهند و اثرات مثبتی بر مقبولیت این محصول داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!