دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به معرفی توانمندی های مورد انتظار در برنامه درسی مبتنی بر پیامد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مهم ترین چالش ها در آموزش مبتنی بر پیامد، درک ضرورت کسب توانمندی ها توسط دانشجویان است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی دیدگاه و نگرش دانشجویان نسبت به معرفی توانمندی های مورد انتظار دوره پزشکی عمومی است.

روش ها

در این مطالعه شبه تجربی بدون گروه کنترل و با پیش آزمون و پس آزمون، 442 نفر از دانشجویان جدیدالورود پزشکی، به صورت سرشماری در برنامه معرفی توانمندی ها شرکت کردند. بعد از نمایش هر فیلم، دانشجویان در قالب گروه های کوچک به بحث و تامل بر سکانس های فیلم در ارتباط با توانمندی های مورد انتظار به روش بارش افکار پرداختند. پیش آزمون و پس آزمون با هدف مقایسه نگرش دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی ها انجام گرفت. در انتهای برنامه نیز پرسشنامه ارزشیابی محقق ساخته روا و پایا تکمیل شد. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون تی وابسته استفاده شد.

نتایج

اکثر دانشجویان (5/83 درصد) اذعان کردند که از طریق شرکت در برنامه توانسته اند، درک روشنی نسبت به توانمندی های مورد انتظار پیدا کنند. همچنین 7/69 درصد از دانشجویان اظهار کردند که برگزاری برنامه آشنایی با توانمندی ها باعث افزایش تمایل آنان نسبت به یادگیری و تقویت توانمندی ها در طی دوران تحصیل شد. بین میانگین درک دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی ها قبل و بعد از برنامه در برخی حیطه ها شامل برقراری ارتباط موثر با بیمار و خانواده وی (03/0p=, 2/15t=) ، تعامل با اعضای تیم پزشکی، پرستاران و سایر همکاران (01/0>p, 2/90t=) ، برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی (01/0p=, 2/40t=) ، توانایی مدیریت استرس و هیجانات (01/0>p, 2/72t=) ، توانایی نقد و جمع آوری اطلاعات معتبر (02/0p=, 2/37t=) ، آشنایی با سیستم بهداشتی و درمانی (03/0p=, 2/25t=) ، تفاوت معنادار وجود داشت.

نتیجه گیری

اکثر دانشجویان، برنامه معرفی توانمندی های دوره پزشکی در ابتدای دوره تحصیل ضروری است و حضور در این برنامه توانسته انگیزه آنان را برای کسب و تقویت توانمندی ها در طی دوران تحصیل افزایش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
333 تا 344
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923663 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!