شناسایی اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در نمونه های کلینیکی مایع منی مردان نابارور با استفاده از روش مولکولی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم جزء شایع ترین عوامل ایجادکننده اورتریت غیرگونوکوکی بوده که عفونت بدون علامت بالینی ناشی از این باکتری می تواند سبب سوء عملکرد غدد جنسی و حضور آن در مایع منی سبب افت در میزان باروری شود. هدف از این مطالعه، شناسایی اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در مایع منی مردان نابارور با بهره گیری از روش PCR به عنوان روشی دقیق، با توجه به اهمیت موضوع ناباروری می باشد.
مواد و روش ها
تست PCR جهت شناسایی اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم ابتدا با استفاده از سوش استاندارد، بهینه و سپس به لحاظ ویژگی و حد تشخیص بررسی شد. نمونه های مایع منی از 100 مرد نابارور اخذ و به دو بخش به منظور آنالیز اسپرم و نیز تستPCR تقسیم گردید. استخراج DNA با روش فنل- کلروفرم و تست PCR جهت شناسایی اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم به انجام رسید.
یافته ها
از مجموع 100 نمونه مایع منی مردان نابارور مورد مطالعه، 16 نمونه (16 درصد) از نظر وجود اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم مثبت و این دسته از نمونه ها با توجه به نتایج حاصله از اسپرموگرام از نظر تعداد لوکوسیت بالاتر از حد نرمال (Mil/ml 1-0) گزارش شدند. استنتاج: غربالگری زوج های نابارور بدون علائم بالینی و درمان به موقع آنتی بیوتیکی آن ها نقش مهم و به سزایی در درمان ناباروری دارد، لذا تکنیک PCR به عنوان یک روش تشخیصی با ارزش و قابل اعتماد جهت تشخیص این باکتری مطرح شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1924248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!