مطالعه ارتباط دو پلی مورفیسم ژن های 1XRCC و 1OGG با ریسک فاکتورهای مرتبط با سرطان کولورکتال در جمعیتی از خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان کولورکتال یکی از سرطان های شایع در سراسر جهان و ایران می باشد. این سرطان یک بیماری مولتی فاکتوریال بوده و برهمکنش عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی در بروز آن نقش دارند. این مطالعه با هدف بررسی برهمکنش عوامل محیطی مختلف و پلی مورفیسم های دو ژن کاندید در بروز سرطان کولورکتال شامل X-ray repair cross- complementing-1 (XRCC1) و Oxo guanine DNA-glycosylase 1 (OGG 1) که در مسیر ترمیم DNA و حفظ یکپارچگی ژنوم نقش دارند، انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد- شاهدی 150 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال و 150 کنترل سالم از بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رکت نمودند. برای تعیین آلل پلی مورفیسم های مورد مطالعه روش PCR-RFLP (Polymerase Chain Reaction- Restriction Fragment Length Polymorphism) استفاده شد. بعد از تعیین ژنوتایپ های مختلف، برهمکنش این ژنوتایپ ها با ریسک فاکتورهای محیطی در دو گروه بیمار و کنترل بررسی و مقایسه شد.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضرنشان داد که پلی مورفیسم Gln399 Arg1 XRCC در شاخص توده بدنی، چاقی با 009/0=p و در نژاد لر با 003/0=p ارتباط معنی داری با سرطان کولورکتال دارد ولی ارتباط معنی داری بین این ریسک فاکتورها با پلی مورفیسم Cys 326Ser 1OGG در سرطان کولورکتال مشاهده نشد. استنتاج: در این مطالعه پلی مورفیسم ژن Gln399 Arg 1 XRCC در چاقی و نژاد لر با استعداد ابتلا به سرطان کولورکتال ارتباط معنی داری داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1924251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!