بررسی اثرلرزش عمومی بدن بر میزان چربی بدنی: مروری نظام مند بر مطالعات گذشته

پیام:
چکیده:
هدف
لرزش عمومی بدن (Whole Body Vibration, WBV) در برخی مطالعات به عنوان یک روش بهبود میزان چربی بدنی مطرح شده است. هدف از مطالعه ی حاضر مروری سیستماتیک برمطالعاتی است که اثر WBV را بر روی میزان چربی بدن مورد ارزیابی قرار داده اند.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی مروری سیستماتیک در فاصله ی زمانی 2017-2001 از بانک های اطلاعاتی, PubMedCochrane Library, Science Direct Medline, Google Scholar, Scopus, Ovid, Web of Science, Magiran, SID, Clinical Trial. gov, ProQuest, Iranmedex Irandoc, جست و جو به عمل آمد. مطالعاتی که اثر WBV را بر روی میزان چربی بدن بررسی کرده بودند وارد مطالعه شدند. جهت بررسی کیفیت مقالات وارد شده از مقیاس PEDroاستفاده شد.
یافته ها
از بین 1006 مطالعه، 9 مطالعه که دارای معیار ورود بودند، انتخاب شدند. تفاوت های زیادی بین مقالات در نمونه های تحت بررسی، متدلوژی وغیره مشاهده گردید. نتایج نشان داد که WBV نمی تواند اثری معنی داری بر روی میزان چربی کل بدن داشته باشد و اثرات آن بیش تر به شکل موضعی است، هم چنینWBV ارجحیتی بر انجام تمرینات ورزشی در کاهش میزان چربی بدن ندارد.
نتیجه گیری
WBV به همراه تمرین نسبت به WBV به تنهایی می تواند بر روی میزان چربی اثرگذاری معنی داری داشته باشد. WBVنمی تواند اثری بر روی میزان چربی کل بدن داشته باشد و اثرات آن بیش تر به شکل موضعی می باشد. به نظر می رسد قطعیت در بیان اثر WBV بر میزان چربی بدن نیازمندانجام مطالعات همگن و با کیفیت بالا در این زمینه بوده تا امکان انجام متاآنالیز را فراهم نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!