بررسی خزانه واژگان درکی و بیانی در نوپایان 12 - 14 ماهه فارسی زبان

پیام:
چکیده:
هدف
نوپایان عمدتا از طریق صداسازی، حرکات بیان گر و واژه ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. بر این اساس، شناسایی سریع مشکلات خزانه واژگان بر اساس یافته های رشدی گام نخست برای مداخله زودرس می باشد. داشتن داده های رشدی متناسب با هر فرهنگ و منطقه جغرافیایی برای مداخلات زودرس ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر با هدف توصیف اندازه و تنوع خزانه واژگان درکی و بیانی نوپایان شهرستان برداسکن انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، خزانه واژگان بیانی و درکی 64 کودک نوپای فارسی زبان سنین 12 تا 14 ماه (32 دختر و 32 پسر) ، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان برد اسکن استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفتند. خزانه واژگان بیانی و درکی نوپایان با استفاده از بخش واژگانی چک لیست برقراری ارتباط مک آرتور بیتز (شامل 397 واژه) مندرج در مجموعه پانا توسط مادران آنها ثبت شد. نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس به صورت غیر احتمالی آسان انتخاب شدند.
یافته ها
میانگین± انحراف معیار برای نمره واژگانی که نوپایان فقط درک آن ها را داشتند 1/37 ± 6/147؛ برای نمره واژگانی که نوپایان هم درک و هم بیان آن ها را داشته اند 3/12± 2/18؛ و برای واژگانی که نوپایان نه درک و نه بیان آن ها را داشتند 3/43 ± 1/231 بوده است. در هیچ یک از این سه متغیر تفاوت معنی دار بین دختران و پسران دیده نشد (05/ 0<p). در دسته بندی واژگان بیانی و درکی، نوپایان ترجیحات متفاوتی از خود نشان دادند به نحوی که در واژگان درکی بیش ترین واژه ها از دسته های افعال، اسامی مربوط به وسایل کوچک و غذا و در بخش بیان واژگان، اسامی افراد، اصوات محیطی و بازی ها و کارهای روزمره رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص می دهند. بین سن نوپایان (از 12 تا 14 ماهگی) و اندازه خزانه واژگان بیانی رابطه مستقیم و معنی دار دیده شد (004/0=p، 354/0=r).
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که رشد خزانه واژگان در نوپایان شهر برداسکن از همگانی های زبان پیروی می کند بدین سان که رشد خزانه واژگان درکی قبل از واژگان بیانی اتفاق می افتد، گستره خزانه واژگان درکی از بیانی بیش تر است و با سن خزانه واژگان بیانی کودکان افزایش می یابد. دسته های واژگانی که این نوپایان بیشتر می فهمند و بیان می کنند نیز شبیه کودکان زبان های دیگر می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!