بررسی اثرات سینرژیسم IL-4 وRANKL روی بقا مونوسیت های خون محیطی بیماران مبتلا به ژانت سل گرانولوما

پیام:
چکیده:
هدف
ژانت سل گرانولوما ضایعه شبه تومور واکنشی استخوان فک می باشد که مشخصه آن پرولیفراسیون بافت گرانولیشن دارای سلول های ژانت چندهسته ای فراوان می باشد. با توجه به نقش مهم IL-4 و RANKLدر پاتوزنز بیماری و ایجاد بستر برای مهاجرت سلول های بدخیم به مغز استخوان، در این مطالعه اثرات سینرژیسم این دو فاکتور را در بقا مونوسیت های جدا شده از خون محیطی بیماران مبتلا به ژانت سل گرانولوما در مقایسه با افراد سالم را مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
پس از خون گیری از بیماران مبتلا به ژانت سل گرانولوما و افراد سالم، سلول های تک هسته ای خون محیطی توسط گرادیانت شیب غلظت فایکول استخراج و مونوسیت ها توسط کیت جداسازی مونوسیتی انسانیII جداسازی شدند. مونوسیت های جدا شده به مدت پنج روز با غلظت هایng/ml10, 20 از IL-4 و RANKL تیمار شدند و پس از بررسی های مورفولوژیکی توسط میکروسکوپ اینورت، آزمون MTT روی بقا مونوسیت ها پس از مواجهه با سایتوکاین های مذبور انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان دهنده تفاوت در بقا مونوسیت ها در مقایسه بین گروه بیمار و گروه سالم پس از طی دوره تیمار بود. از طرف دیگر، در هر دو گروه بیمار و سالم تعداد سلول های تیمار شده در مقایسه با گروه های کنترل فاقد تیمار بیش تر بود که در گروه های تحت تیمار شواهد مورفولوژیکی بیان گر تغییر به نفع تشکیل ژانت سل ها وجود داشت. هر دو فاکتور IL-4 و RANKL موجب افزایش بقا مونوسیت ها در مقایسه با گروه کنترل شده بودند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر، افزایش بقا و هم چنین تعداد مونوسیت های جدا شده از خون محیطی بیماران مبتلا به ژانت سل گرانولوما را توسط فاکتور IL-4 و RANKL همراه با ایجاد مورفولوژی ژانت سل نشان می دهد. این نتایج بیانگر دخالت IL-4 و RANKL در بدخیمی مرتبط با بیماری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!