مدل سازی مناطق لانه گزینی کبوتر جنگلی (Columba palumbus) در منطقه حفاظت شده باغ شادی یزد، با استفاده از رگرسیون منطقی دو تایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه خصوصیات نواحی لانه گذاری کبوتر جنگلی (Columba palambus) در منطقه حفاظت شده باغ شادی خاتم مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 20 آشیانه گونه در فصل بهار، سال 1393 از طریق استقرار 10 ترانسکت تصادفی در محدوده مورد مطالعه شناسایی شد. تعداد 20 نقطه کنترل هم در فاصله 500 متری از هر آشیانه در جهات مختلف به دست آمد. متغیرهای زیستگاهی نظیر سطح تاج پوشش، ارتفاع گونه های گیاهی، فاصله آشیانه تا نزدیک ترین منبع آب و جاده در نقاط حضور اندازه گیری و با نقاط کنترل مقایسه گردید. نتایج آزمون t مستقل در مقایسه میانگین متغیرها بین مناطق حضور و عدم حضور نشان داد کبوتر جنگلی درختان بنه (Pistacia atlantica) با سطح تاج پوشش، ارتفاع بیش تر و دور از جاده را جهت لانه گزینی ترجیح می دهد. در اکثر موارد لانه های دارکوب سوری نیزدر کنار لانه کبوتر جنگلی (C. palambus) ‍ بروی یک پایه درختی دیده می شد که نشانی از عدم رقابت تغذیه ای بین این دو گونه است. آزمون لجستیک رگرسیون نشان داد که سطح تاج پوشش درختان بنه (P. atlantica) متغیر مهمی در انتخاب نقاط لانه گذاری برای این گونه است (0/002=p و 0/54=2 r) حفاظت از جامعه کلیماکس درخت زار، نقش مهمی را در بقای این گونه در منطقه خواهد داشت (0/05>p).
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!