بررسی تراکم و شناسایی جوامع بی مهرگان کفزی دریاچه سد کمال صالح اراک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جوامع بزرگ بی مهرگان کفزی در رسوبات کف بستر اکوسیستم های آبی ساکن هستند و می توانند به عنوان شاخص برای ارزیابی کیفیت محیط های آبی استفاده شوند. به منظور ارزیابی جوامع کفزی دریاچه سد کمال صالح استان مرکزی، نمونه برداری به صورت فصلی در 5 ایستگاه انجام گردید. نمونه برداری با استفاده از دستگاه نمونه بردار رسوب با ابعاد 20×20 سانتی متر انجام شد. درجه حرارت آب سطح دریاچه کمینه 7/6 و بیشینه 21/2 درجه سانتی گراد به ترتیب در فصل زمستان و تابستان و غلظت اکسیژن محلول درآب های سطحی دریاچه طی دوره بررسی با میانگین 1/5±8/07 میلی گرم در لیتر در محدوده کمینه 6/44 میلی گرم بر لیتر و بیشینه 10/12میلی گرم در لیتر به ترتیب در فصول تابستان و زمستان در نوسان بود. بیشینه عمق آب در فصل زمستان برابر 18/2 و کمینه آن در پاییز برابر 14 متر و میانگین آن برابر 16/8 متر اندازه گیری شد. در این مطالعه جنس هایی از خانواده های Naididae، Chironomidae، Viviparidae، Valvatidae، Coenagrionidae و Lymnaeidae مشاهده شد. جنس غالب در تمام فصول نمونه برداری و در تمامی ایستگاه ها توبیفیکس گزارش شد. بیشینه تراکم کفزی مشاهده شده 18/39±115/64 (تعداد در متر مربع) و کمینه آن 13/63±34/22 به ترتیب در بهار و پاییز گزارش شد. مقدار شاخص تنوع در دریاچه سد کمال صالح در محدوده حداکثر 0/88 و حداقل 0/29 متغیر بود. بررسی شاخص تنوع شانون نشان داد که بیش ترین و کم ترین مقدار این شاخص به ترتیب در بهار و زمستان بوده است. هم چنین بیش ترین و کم ترین میزان شاخص غالبیت سیمپسون به ترتیب در پائیز و زمستان و میزان شاخص غنای مارگالف به ترتیب در تابستان و زمستان بود. تنوع کم جانوران کفزی دریاچه را می توان به عدم بستر مناسب برای استقرار و کمبود مواد مغذی به دلیل جوان بودن دریاچه نسبت داد. به نظر می رسد ساختار بستر، میزان مواد مغذی و فشار چرا از عوامل موثر بر سکنی گزینی کفزیان در دریاچه سد کمال صالح اراک می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
329 تا 336
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!