بررسی اثر محافظت کنندگی پروتئین های نوترکیب VP28 و VP19 یک جدایه ویروس لکه سفید به روش خوراکی در برابر ویروس بیماری لکه سفید در میگوی سفید غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ویروس بیماری لکه سفید یکی از آسیب رسان ترین ویروس ها در پرورش میگوی جهان و ایران است. پروتئین های سطحی این ویروس در مراحل اولیه برخورد با سلول های میزبان نقش بسیار مهمی دارند و کاندیدی برای ساخت واکسن هایزیر واحد یا نوترکیب محسوب می شوند. این مطالعه به منظور دستیابی به این پروتئین ها جهت انجام ایمن سازی میگو وانامی طراحی گردید. ژنوم ویروس لکه سفید از میگوهای بیمار و دارای علائم بالینی مزارع پرورش میگوی چوئبده آبادان استخراج گردید. پس از تکثیر و خالص سازی، ژن پروتئین هایVP28 وVP19در باکتری TG1 کلون شدند. بیان پروتئین بررسی و پلیت های تجاری توسط باکتری حاوی پروتئین نوترکیب غیرفعالشده پوشانده شد. پست لاروهای مرحله 30 میگوی سفید غربی با پلت های نوترکیب تغذیه شده و در روزهای 9 و 23 پس از تغذیه، با ویروس لکه سفید چالش شدند. نتایج آزمایش مواجهه اول نشان داد که کم ترین درصد تلفات در گروه های مختلف مربوط به گروه VP28 برابر 3/84±30% و بالاترین درصد مربوط به گروه TG1 برابر 2/93±72/22% بود. در آزمایش مواجهه دوم کم ترین درصد تلفات مربوط به گروهVP28 5/09±%50و بالاترین درصد مربوط به گروه TG1 2/22±75/55% بود. با توجه به نتایج تحقیق پروتئین نوترکیب VP28 قابلیت ایجاد محافظت را در برابر ویروس لکه سفید دارد درحالی که پروتئین نوترکیب VP19 قابلیت محافظت را نخواهد داشت. هم چنین میزان بازماندگی ارتباط مستقیم با مدت زمان در اختیار داشتن پروتئین نوترکیب دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
361 تا 368
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!