برآورد پتانسیل آلودگی آرسنیک آب های زیرزمینی شهرستان سنندج با استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
زمینه و هدف
شناسایی آبهای زیرزمینی آلوده به آرسنیک با استفاده از پارامترهای سطحی خاک و مدلسازی این رابطه در دو مدل شبکه عصبی مصنوعی و رگرسیون خطی چندگانه میتواند در مدیریت منابع آبی منطقه مفید باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه برآورد پتانسیل آلودگی آرسنیک آب های زیرزمینی سنندج با استفاده از مدل های رگرسیون خطی چندگانه و شبکه عصبی مصنوعی مورد آزمون قرار گرفت. در این راستا از بین چاه ها ی مجوزدار
شهرستان سنندج 35 چاه با در نظر گرفتن حوضه آبریز، پراکندگی مناسب و ساختار زمین شناختی متفاوت انتخاب 0- شدند. نمونه های آب هر چاه در ظرف های پلی اتیلنی و در دمای 4 درجه سانتیگراد و نمونه های خاک از عمق 20سانتیمتری خاک سطحی بالادست چاه ها به صورت مرکب جمع آوری و به آزمایشگاه منتقل شدند. در آزمایشگاه غلظت آرسنیک نمونه های آب با دستگاه جذب اتمی به روش کوره اندازه گیری گردید. ویژگی های فیزیکی و شیمیای خاک شامل: آرسنیک، آرسنات، آرسنیت، فسفات، نیترات، آهن کل، آهن بیشکل، منگنز کل، منگنز بیشکل، درصد رس، اندازه گیری شدند. در ادامه دقت مدل های رگرسیون چندگانه و CEC و pH ، درصد شن، درصد سیلت، ماده آلی خاک شبکه عصبی مصنوعی برای بررسی رابطه بین پارامترهای ذکر شده خاک و آرسنیک موجود درآب مورد آزمون قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که غلضت آرسنیک آبهای زیرزمینی منطقه کمتر از حد استاندارد است که این می تواند به دلیل بالا بودن غلظت آرسنات خاک های منطقه نسبت به آرسنیت و افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی خاک تحت تاثیر ذرات رس، ماده آلی و اکسیدهای آزاد آهن باشد.
نتیجه گیری
مقایسه ی دقت مدل ها نیز نشان داد که مدل شبکه عصبی با 835MAE=0/ و 118 RMSE=0/ و 156 R=0/در مرحله آزمون دارایی دقت بیشتر و خطای کمتری MAE=0/ و 158 RMSE=0/ و 177 R=0/ در مرحله آموزش و 816در برآورد آلودگی آرسنیک آبهای زیرزمینی نسبت به مدل رگرسیون خطی چندگانه است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
84 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1926161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!