تحلیل لرزه ای مخازن زمینی استوانه ای ذخیره آب با در نظر گرفتن اثرات مولفه های دورانی زلزله

پیام:
چکیده:
در این تحقیق پاسخ لرزه ای مخازن فولادی دخیره آب با احتساب اندرکنش سد و مخزن به روش لاگرانژی – اویلری تحت اثر هم زمان مولفه های انتقالی و دورانی زمین لرزه برای نسبت ارتفاع به قطرهای مختلف مخزن مورد بررسی قرار گرفته است. بارگذاری لرزه ای مشتمل بر سه مولفه انتقالی و سه مولفه دورانی زمین لرزه بوده است. ابتدا مولفه های دورانی زلزله با استفاده از مولفه های انتقالی به دست آمده و سپس تحلیل های لرزه ای با در نظر گرفتن این مولفه ها و بدون آن ها انجام گرفته است. در برآورد مولفه های دورانی وابستگی سرعت و زاویه برخورد موج به فرکانس در نظر گرفته شده است. اندرکنش آب و سازه در تحلیل ها با احتساب تراکم پذیری سیال و مرزهای جاذب انرژی در نظرگرفته شده است. نتایج نشان می دهند که با اعمال مولفه های دورانی ، مقادیر بیشینه تغییرمکان ها و تنش ها کاهش می یابند و همینطور توزیع آنها نیز تغییر می کند. این کاهش برای مخازن خالی به مراتب بیشتر بوده است. همینطور با افزایش ارتفاع مخزن اثرات کاهنده ی مولفه های دورانی در پاسخ لرزه ای مخازن کاهش یافته و مقادیر پاسخ در تحلیل با اعمال مولفه های دورانی به مقادیر پاسخ در حالت تحلیل با مولفه های انتقالی نزدیک می گردد. نتایج تحلیل ها نشانگر اهمیت احتساب مولفه های دورانی زمین لرزه در آنالیز و طراحی این نوع از سازه ها می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p1926489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!