بررسی الگوی استفاده ، رضایتمندی و علل نگرانی ازمصرف داروهای استنشاقی در کودکان مبتلا به آسم از دیدگاه والدین

پیام:
چکیده:
مقدمه
داروهای استنشاقی فراوانترین داروهای مورد استفاده در کنترل آسم در کودکان هستند. این مطالعه با منظور بررسی میزان استفاده، رضایتمندی و علل نگرانی در خصوص مصرف داروای استشاقی و عوامل موثر بر آن از دیدگاه والدین انجام شد.
مواد و روش ها
این بررسی، یک مطالعه توصیفی –تحلیلی است که در کودکان مبتلا به آسم مراجعه کننده به دو کلینک آسم و آلرژی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
نتایج
میانگین و انحراف معیار سن بیماران 4. 01±7. 58 سال بود. بیش از 95 درصد کودکان مبتلا در زمان مطالعه جهت کنترل آسم، دارو استفاده می کردند. در بیماران مصرف کننده داروی ضد آسم، 86. 6 درصد آنها از داروهای استنشاقی به تنهایی یا همراه با داروهای خوراکی استفاده می نمودند. در بیمارانی که داروی استنشاقی استفاده می کردند، 73. 7 درصد داروهای برنکودیلاتور همراه با کورتیکواستروئید ، 22 درصد برنکودیلاتور به تنهایی و 2. 3 درصد کورتیکواستروئید به تنهایی استفاده می شد. بیش از 91 درصد از والدین از مصرف داروهای استشاقی برای کنترل آسم رضایت داشتند و 95. 9 درصد آنها نگران عوارض این داروها بودند. وابستگی به دارو (90. 1 درصد) و هزینه زیاد (81. 3 درصد) به ترتیب شایعترین علل نگرانی والدین بودند.
نتیجه گیری
علیرغم رضایتمندی والدین از موثر بودن داروهای استنشاقی در درمان آسم کودکان، نگرانی از عوارض موجب محروم شدن کودکان از استفاده از این داروهای اثربخش می شود. آموزش مناسب می تواند نگرش بیماران و والدین را اصلاح نموده و نگرانی در مورد مصرف این داروها را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1926955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!