اندازه گیری تری هالو متان ها در آب شرب شبکه توزیع شهر اصفهان طی سال های 95-1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر با هدف تعیین غلظت برخی از تری هالومتان ها (Trihalomethanes یا THMs) در آب آشامیدنی شبکه توزیع شهر اصفهان و مقایسه زمانی و مکانی داده ها و همچنین، مقایسه با تحقیقات گذشته انجام گرفت.
روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود و در سال های 95-1394 انجام شد. نمونه برداری طی 12 مرحله زمانی از 18 نقطه در شبکه توزیع آب شرب صورت گرفت. مقدار THMs مبتنی بر استانداردهای 10301ISO و 16469ISRI- و با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی- آشکارساز طیف سنجی جرمی (Gas chromatography-mass spectrometry یا GC-MS) تعیین شد. سایر شاخص ها از جمله دما، pH و کلر باقی مانده نیز در محل نمونه برداری اندازه گیری گردید.
یافته ها
از گونه های مختلف THMs، فقط کلروفرم در تمام موارد اندازه ده بود. میانگین غلظت کلروفرم آب شبکه توزیع اصفهان در بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 8/19، 2/16، 7/19 و 9/12 میکروگرم بر لیتر به دست آمد. میانگین غلظت کلر آزاد باقی مانده نیز به همان ترتیب 6/0، 6/0، 5/0 و 6/0 میلی گرم بر لیتر محاسبه شد.
نتیجه گیری
میانگین غلظت کلروفرم در تابستان در مقایسه با گزارش های قبلی، حدود 20 درصد افزایش را نشان می دهد که این افزایش، اهمیت پایش مداوم این ترکیبات و اجرایی نمودن راهکارهای کاهش آن برای سال های آتی را متذکر می شود. در حال حاضر، آب شرب اصفهان کیفیت مناسبی از لحاظ وجود کلر باقی مانده و THMs دارد؛ به طوری که استانداردهای معتبر از جمله سازمان حافظت از محیط زیست آمریکا (United States Environmental Protection Agency یا USEPA) و استاندارد محیط زیست ایران را برآورده می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
314 تا 320
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!