بررسی تطابق سرفصل جدید دروس کارشناسی پرستاری با نیازهای شغلی از دیدگاه اعضای هیات علمی برخی از دانشگاه های علوم پزشکی شمال و شمال غرب کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش پرستاری بخشی از نظام آموزش عالی است که با حیات انسان ها سر و کار دارد و توجه به جنبه های کمی و کیفی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شناخت نیازهای آموزشی پیش نیاز یک آموزش موفق است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تطابق سرفصل دروس کارشناسی پرستاری با نیازهای شغلی از دیدگاه اعضای هیات علمی برخی از دانشگاه های علوم پزشکی شمال غرب کشور انجام شد.
روش
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که با مشارکت 61 نفر از اعضای هیات علمی رشته پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی اردبیل، ارومیه، زنجان و تبریز و رشت در پاییز سال 1396 و با روش سرشماری انجام شد. ابزار مورد استفاده چک لیست حاوی دروس دوره ی کارشناسی پرستاری بر اساس سرفصل مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته های مطالعه حاضر نشان داد که بیشترین تطابق با نیازهای شغلی از دیدگاه اعضای هیات علمی بر اساس نمره دهی چک لیست از 1 تا 4 مربوط به درس بیوشیمی با میانگین و انحراف معیار 1/03±2/1 در بین دروس اختصاصی، اپیدمیولوژی با میانگین و انحراف معیار 0/99±1/90 و در بین کارآموزی و کارآموزی در عرصه ها نیز کارآموزی بزرگسالان و سالمندان 0/03±1/15 می باشد.
نتیجه گیری
مجموع یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد که سرفصل تدوین شده برای رشته کارشناسی پرستاری از نظر تناسب با نیازهای شغلی حرفه پرستاری مناسب نمی باشد و نیازمند تغییراتی در محتوای برخی واحدهای درسی میباشد. لذا ارائه نتایج مطالعه حاضر می توان در تدوین و اصلاح سرفصل رشته پرستاری بر اساس نیازهای شغلی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
39 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!