پترولوژی استوک کوارتز مونزودیوریت پورفیری و دایک های ائوسن با ماهیت آداکیتی جنوب غرب جندق (شمال شرق استان اصفهان)؛ شاهدی بر فرورانش پوسته اقیانوسی اطراف خرد قاره شرق- ایران مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توده نفوذی نیمه عمیق کوارتز مونزودیوریت پورفیری که توسط دایک های تراکی آندزیتی ائوسن قطع شده است، در جنوب غرب جندق (کوه گدارسیاه، شمال غرب خرد قاره شرق- ایران مرکزی) رخنمون دارد. بافت اصلی در کوارتز مونزودیوریت ها بافت پورفیریتیک بوده و کانی های آن شامل پلاژیوکلاز (آلبیت) ، سانیدین، کوارتز، بیوتیت، مسکویت، کلریت، مگنتیت، کلسیت و آپاتیت است. دایک های ائوسن بافت گرانولار، اینترگرانولار و پورفیریتیک دارند و کانی های آن پلاژیوکلاز (آندزین و لابرادوریت) ، کلینوپیروکسن (دیوپسید و اوژیت) ، سانیدین، فلوگوپیت، کوارتز، آمفیبول، مگنتیت، کلسیت و آپاتیت هستند. داده های ژئوشیمیایی سنگ کل از توده نفوذی و دایک های این منطقه ماهیت متاآلومین را برای این سنگ ها مشخص می کند. آنالیزهای سنگ کل ماهیت کالک آلکالن سنگ های توده نفوذی و ماهیت کالک آلکالن پتاسیم بالا تا شوشونیتی را برای دایک ها نشان می دهد. الگوهای بهنجار شده با کندریت و نمودار چند عنصری بهنجار شده با گوشته اولیه در کوارتز مونزودیوریت پورفیری و دایک های تراکی آندزیتی، غنی شدگی از LREE و LILE ها و تهی شدگی از HFSE ها مانند Ta، Nbو Ti نشان می دهند. در این سنگ ها آنومالی مثبت یا منفی مشخص عنصر Eu وجود ندارد. این سنگ ها احتمالا در محیط فرورانشی متعلق به کمان آتشفشانی تشکیل شده اند. کوارتز مونزودیوریت پورفیری دارای مقادیر بالای 89/41-95/17 =La/Yb، wt. %80/68- 60/64 =SiO2، ppm 434-1855=Sr و 63/168-58/53 =Sr/Y و مقادیر پایین wt. %10/1- 16/0 =MgO، ppm 11 > Yو ppm 95/0 >Yb هستند و ویژگی های آداکیت های غنی از سیلیس را نشان می دهند که از ذوب اسلب اقیانوسی فرورونده ایجاد شده اند. دایک های تراکی آندزیتی دارای مقادیر 76/59-45/33 =La/Yb، wt. %60/57- 40/53 =SiO2، ppm 859-2050 =Sr و 125-82/50 =Sr/Y و مقادیر wt. %53/4- 93/1 =MgO، ppm 8/13 > Yو ppm 14/1 >Yb هستند و ویژگی های مرتبط با آداکیت های فقیر از سیلیس را نشان داده که در نتیجه ذوب پریدوتیت گوشته ای متاسوماتیسم شده، حاصل شده اند. با در نظر گرفتن زمان و مکان تشکیل این سنگ ها می توان نتیجه گرفت که سنگ های مورد بررسی مرتبط با فرورانش پوسته اقیانوسی اطراف خرد قاره شرق- ایران مرکزی (مثلا پوسته های اقیانوسی عشین و نائین) هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
355 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!