گزارش فنی: مکان یابی عرصه های مناسب سامانه پخش سیلاب با استفاده از روش AHP و فناوری GIS، مطالعه موردی: منطقه نعیم آباد، استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پخش سیلاب یک روش موثر برای افزایش سطح آب های زیرزمینی، برطرف کردن شرایط بحرانی آب های زیرزمینی و مهار سیلاب نعیم آباد فارس به شمار می آید. مهمترین مرحله در انجام موفقیت آمیز تغذیه مصنوعی، انتخاب محل های تغذیه در منطقه مورد پژوهش می باشد. در این پژوهش، از فناوری GIS و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است. عوامل نه گانه زمین، شیب، فاصله از جاده، ارتفاع، ضخامت آبرفت، فاصله از آبراهه، نفوذپذیری سطحی، کاربری اراضی و گسل در این پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. هر لایه با استفاده از روش AHP اولویت بندی شده و لایه های مختلف تلفیق شده اند. برای اولویت بندی عوامل نه گانه از نرم افزار expect choices استفاده شده است. نتایج نشان داد که 3. 6 درصد از منطقه نعیم آباد بر اساس روش AHP و فناوری GIS برای اجرای پخش سیلاب مناسب می باشد. در این پژوهش، عوامل هیدرولوژی با وزن 0. 687 بیشترین تاثیر را در بین معیارهای اصلی برای تعیین پهنه های مستعد پخش سیلاب را دارند و از میان زیرمعیارهای این معیار اصلی، نفوذپذیری سطحی با وزن 0. 558 بیشترین تاثیر را دارند ، همچنین، زیرمعیار کاربری اراضی دارای وزن 0. 701 بوده که بیشترین وزن در بین زیرمعیارها را داشته است و کمترین وزن در بین زیر معیارها به فاصله از جاده با وزن 0. 106 تعلق گرفت که نشان دهنده کمترین تاثیر در مکان یابی مناطق مناسب برای پخش سیلاب می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
761 تا 772
لینک کوتاه:
magiran.com/p1928442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!