سنگ چینه نگاری، زیست چینه نگاری و طیف سنجی پرتو گاما مرز کرتاسه-پالئوژن در برش چینه شناسی سطحی و چاه اکتشافی در ناحیه فارس ساحلی، کمربند چین خورده و رانده زاگرس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این تحقیق تعیین دقیق مرز کرتاسه-پالئوژن در ناحیه فارس ساحلی بر مبنای خصوصیات سنگ شناسی، فسیلی و نمودار پرتوگاما سطحی و چاه است. این مطالعه بر روی یک برش سطحی در یال شمالی تاقدیس گاوبست و یک چاه اکتشافی در همان ناحیه انجام و سپس با یکدیگر مقایسه شده است.
در این تحقیق راس سازند گورپی و قاعده سازند پابده به ضخامت 50 متر نمونه برداری صحرایی به تعداد 195 نمونه و اندازه گیری پرتوگاما بوسیله دستگاه برداشت پرتو گاما قابل حمل به فاصله 30 سانتی متری صورت گرفته که به جهت تعیین دقیق مرز و بایوزون ها قبل و بعد از مرز کرتاسه-پالئوژن، برای افزایش دقت، فاصله به 15 سانتی متر کاهش داده شد. فاصله نمونه برداری از خرده های حفاری در زمان حفاری چاه اکتشافی 2 متر بوده است. اورانیوم (پی پی ام) ، توریوم (پی پی ام) ، پتاسیم (%) و مقدار کل گاما (نانو گری/ ساعت) در محل هر نمونه اندازه گیری شده و با نرم افزار ژئولاگ رسم گردیده و سپس با استفاده از نرم افزار سیکلولاگ، لاگ گامای سطحی با چاه اکتشافی در ناحیه مقایسه شده است. نتایج نشانگر تغییرات زیاد تشعشع پرتوگاما (02/17 تا 94/81 نانوگری بر ساعت) است. این افزایش گاما بر مرز کرتاسه-پالئوژن منطبق نیست و به دلیل افزایش کانی گلوکونیت و فسفات در نهشته های نزدیک مرز است. کمترین مقدار اورانیوم 36/1پی پی ام و بیشترین آن 24/13پی پی ام است.
فرامینیفر های پلانکتون در مقطع میکروسکوپی و هم بصورت شسته شده جدا و مورد مطالعه و عکسبرداری قرار گرفته اند. تعداد 25 جنس و 50 گونه از فرامینیفرهای پلانکتون شناسایی شده است. بایوزون های شناسایی شده در راس سازند گورپی عبارتند از زون Gansserina gansseri و زون Contusotruncana contusa که نشانگرسن بخش بالایی کامپانین پسین تا مائسترشتین میانی می باشد. بایوزون های شناسایی شده در قاعده سازند پابده شامل زون گستره-بخشی Eoglobigerina edita (P1) ، زون پایین ترین پیدایشPramurica uncinata (P2) و زون پایین ترین پیدایشMorozovella angulata (P3) می باشند که نشانگر سن دانین برای نهشته های قاعده سازند پابده می باشد. طبق مطالعات صورت گرفته مرز سازند های گورپی-پابده در ناحیه مورد مطالعه به دلیل نبود زون های Abathomphalus mayeroensis, Pseudoguembelina hariaensis, Pseudotextularia elegans, , Plummerita hatkeninoides, Guembeliteria cretacea (P0) و زون محدوده تمام Parvularugoglobigerina eugubina (Pα) ناپیوسته موازی بوده و این ناپیوستگی از مائستریشتین پسین تا دانین پیشین می باشد. این ناپیوستگی به دلیل وجود گلوکونیت و فسفات در نهشته های نزدیک مرز سازند های گورپی-پابده نشانگر هارد گراند می باشد.
از نظر لیتو استراتیگرافیک مرز سازند های گورپی و پابده به دلیل عدم وجود عضو غیر رسمی شیل ارغوانی در قاعده سازند پابده در ناحیه فارس ساحلی، در ابتدای شروع لایه های مارلستونی سازند پابده که کم فرسا بوده و دارای میکروفسیل های حمل شده کرتاسه هستند قرار داده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1928526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!