بررسی تاثیر افشای مخارج تحقیق و توسعه و بهبود ارزش اطلاعاتی ارقام بنیادی حسابداری: مدل ترکیبی سود هر سهم، ارزش دفتری هر سهم و جریان وجوه نقد عملیاتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر افشای مخارج تحقیق و توسعه بر بهبود ارزش اطلاعاتی ارقام بنیادی حسابداری می باشد.
مواد و روش ها
روش پژوهش حاضر به لحاظ نوع روش و نتیجه، کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا، توصیفی همبستگی است. این پژوهش با استفاده از اطلاعات شرکت‏های تولیدی پذیرفته‏شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 10 ساله از سال 1385 تا 1394 با نمونه ای شامل 30 شرکت داروسازی که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده اند، بررسی گردید. داده‏ها از طریق بانک‏های اطلاعاتی و نرم‏افزارهای اطلاعاتی مانند ره آورد نوین و صورت‏های مالی شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و سایت‏های اینترنتی مانند tsetmcr استخراج شده است. جهت آزمون فرضیه ها، از رگرسیون چند متغیره و روش پنل دیتا استفاده شد و ضرایب تعیین تعدیل شده مدل ها قبل و بعد از ورود متغیر مخارج تحقیق و توسعه مقایسه گردید.
یافته ها
با توجه به احتمال مربوط به متغیرها در دوره قبل و بعد از ورود متغیر مخارج تحقیق و توسعه، متغیرهای سود و جریان وجوه نقد عملیاتی در سطح اطمینان 99 درصد و 95 درصد در مدل معنی دار می باشند، اما متغیر ارزش دفتری در سطح اطمینان 95 درصد در مدل، معنی دار نمی باشد. در نتیجه بین ارزش دفتری با قیمت سهام رابطه معنی دار وجود ندارد، اما بین نقدعملیاتی و سود با قیمت سهام رابطه معنی دار وجود دارد. ضریب تعیین تعدیل شده مدل قبل و بعد از ورود متغیر مخارج تحقیق و توسعه حاکی از عدم بهبود رابطه بین متغیر سود و ارزش دفتری و نقدعملیاتی با قیمت سهام بعد از ورود متغیر مخارج تحقیق و توسعه است. لذا می توان ادعا نمود مخارج تحقیق و توسعه بر بهبود ارزش اطلاعاتی مبتنی بر سود، ارزش دفتری و نقد عملیاتی بی تاثیر است. بنابراین فرضیه پژوهش نیز تایید نگردید. نتیجه‎گیری: با توجه به شرایط اقتصادی و رقابتی بودن بازار، عدم توجه به مخارج تحقیق و توسعه و بهبود مستمر محصولات و ارضای نیازهای مشتریان و در نهایت تامین رضایت آنها، بقای فعالیت شان را تهدید می کند. دو محصول اصلی فعالیت تحقیق و توسعه شامل علم و تکنولوژی و ایجاد یک ارتباط سیستماتیک بین این دو است. برقراری چنین ارتباطی در مدت زمانی مناسب می تواند یکی از عوامل کلیدی رشد و توسعه شرکت ها باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!