بررسی میزان رعایت منشور حقوق مادر در زایشگاه بیمارستان های علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به مشکلات بی شماری که احتمال دارد زنان باردار در دوران بارداری و زایمان متحمل شوند، نیاز بیشتری به دریافت خدمات و رعایت حقوق از جنبه های مختلف دارند، لذا رعایت اصول اخلاقی و حقوق مادران باردار به دلیل نیازهای طبی مادر و جنین باید مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان رعایت منشور حقوق مادر در زایشگاه بیمارستان های علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1396 انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه پژوهشی از نوع توصیفی مقایسه ای می باشد و در این پژوهش 200 نفر مادر باردار و100 نفر ماما در زایشگاه های بیمارستان های منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به روش نمونه گیری در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات این پژوهش با استفاده از دو نوع پرسشنامه پژوهشگرساخته برای ماماها و مادران جمع آوری گردید.
یافته ها
نتایج پژوهش در تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 4 عامل اصلی شناسایی شده در این پژوهش شامل: عامل اول: دریافت خدمات مطلوب مامایی؛ عامل دوم: احترام به حریم خصوصی مادر؛ عامل سوم: احترام به حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه مادر؛ عامل چهارم: دسترسی به اطلاعات درمانی به نحو مطلوب می باشد. همچنین از نقطه نظر دیدگاه مادران و ماماها بین «میزان دسترسی به اطلاعات درمانی به نحو مطلوب» و «خدمات مطلوب مامایی» تفاوت معنی دار وجود داشت (p<0/05).
ملاحظات اخلاقی
پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق اهداف مطالعه توضیح داده شد و در خصوص محرمانه ماندن اطلاعات به آنان اطمینان خاطر داده شد.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت رعایت ابعاد مختلف حقوق گیرندگان خدمت در طول دوران بارداری و تفاوت معنی دار بین نقطه نظرات مادران و ماماها پیرامون دسترسی به خدمات و اطلاعات درمانی در پژوهش حاضر، بهبود وضعیت موجود و برگزاری کلاس های توجیهی برای مادران و ماماها برای بهترشدن اوضاع به عنوان امر مهم باید در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!