بررسی تاثیر فراصوت پالس بر نوسانات وضعیتی در زنان مبتلا به استئوآرتریت زانو: کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه
اختلال کنترل وضعیتی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو با توجه به دامنه غیر طبیعی نوسانات مرکز فشار، امر اثبات شده ای است. از سوی دیگر، نتایج مطالعات پیشین حاکی از تاثیر فراصوت پالس بر بهبود ساختار و عملکرد مفصل و عضله می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر امواج فراصوت پالس بر نوسانات وضعیتی بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو بود.
مواد و روش ها
11 زن سالم و 27 زن مبتلا به استئوآرتریت دو طرفه زانو و همسان، به صورت تصادفی در سه گروه فراصوت کاذب همراه با تمرین درمانی، فراصوت، فراصوت همراه با تمرین درمانی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در سه وضعیت ایستاده در حالت راحت، ایستاده با پاهای جفت و ایستاده در حالتی که پای غیر غالب جلو و پای غالب بیرون باشد، بر روی صفحه نیرو مورد ارزیابی قرار گرفتند. فراصوت پالس با فرکانس 1 مگاهرتز و شدت 1 وات بر سانتی متر مربع به مدت 10 جلسه استفاده گردید. در گروه های تمرین درمانی، تمرینات تقویتی اندام تحتانی نیز تجویز شد.
یافته ها
نوسانات مرکز فشار در جهت جانبی بیشتر از سایر جهات تحت تاثیر قرار گرفت. در گروه فراصوت، دامنه جابه جایی مرکز فشار در جهت جانبی (001/0 > P) و انحراف معیار دامنه جابه جایی مرکز فشار در جهت جانبی در وضعیت ایستاده در حالت راحت (001/0 > P) به طور معنی داری افزایش پیدا کرد. در گروه فراصوت همراه با تمرین درمانی، دامنه نوسان مرکز فشار در جهت قدامی- خلفی (010/0 = P) ، انحراف معیار سرعت در جهت جانبی (010/0 = P) و سرعت میانگین جابه جایی مرکز فشار در جهت جانبی (010/0 = P) در وضعیت ایستاده با پاهای جفت به طور معنی داری کاهش یافت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که جابه جایی های مرکز فشار در جهت جانبی در زنان مبتلا به استئوآرتریت زانو، بیشتر از سایر متغیرها دچار اختلال می شود. فراصوت پالس می تواند سبب بهبود نوسانات وضعیتی در جهت جانبی و نزدیک کردن مقادیر آن به گروه افراد سالم گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!