مطالعه تاثیر بقایای چغندرقند (Beta vulgaris L.) و کلزا (Brassica napus L.) بر خصوصیات علف های هرز و عملکرد و اجزای عملکرد گیاه نخود (Cicer arietinum L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی اثر آللوپاتی چغندرقند و کلزا بر روی ویژگی‎های علف های هرز غالب مزرعه و گیاه نخود، آزمایشی در قالب طرح بلوک‎های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی مجتمع آموزش عالی شیروان در سال زراعی 92-1391 انجام شد. تیمارها شامل شاهد (بدون تیمار) ، بقایای کلزا (5/1 کیلوگرم در مترمربع) ، بقایای چغندرقند (5/1کیلوگرم در مترمربع) ، مخلوط بقایای چغندرقند و کلزا (هر کدام 75/0کیلوگرم در مترمربع) ، پاشش عصاره چغندرقند، پاشش عصاره کلزا و مخلوط پاشش عصاره چغندرقند و کلزا بود. نتایج نشان داد که ویژگی های مورد بررسی علف های هرز و گیاه نخود تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار گرفت، به‏طوری که در تیمار شاهد، تراکم (3/78بوته در مترمربع) ، وزن خشک (7/2671 گرم در مترمربع) و پوشش علف‏های هرز (8/69درصد درمترمربع) مشاهده شد. بیشترین تاثیر بازدارندگی بر علف‏های هرز توسط تیمار پاشش عصاره کلزا و بقایای چغندرقند مشاهده شد، به طوری که تیمار پاشش عصاره کلزا، تراکم و وزن خشک علف های هرز را به ترتیب 7/56 و 8/85 درصد و تیمار بقایای چغندرقند پوشش علف های هرز و ارتفاع ساقه اصلی نخود را به ترتیب 6/52 و 6/25درصد نسبت به تیمار شاهد کاهش نشان داد. بیشترین عملکرد بیولوژیکی و عملکرد دانه نخود به ترتیب با 4/329 و 33/180 گرم در متر مربع برای تیمار پاشش عصاره کلزا مشاهده گردید. همچنین بالاترین شاخص برداشت در تیمار بقایای چغندرقند با 2/59 درصد به دست آمد. در مجموع نتابج نشان داد که تیمار پاشش عصاره آبی کلزا، با کنترل مطلوب و موثر علف های هرز و همچنین با داشتن بیشترین عملکرد نخود به عنوان تیمار برتر آزمایش بوده و پیشنهاد می‎گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
204 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!