بررسی تاثیر رزولوشن داده های گرانی زمینی ایران در تعیین ژئوئید محلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مدل سازی جهانی میدان ثقل زمین با استفاده از مشاهدات ماهواره های ثقل سنجی و داده های گرانی زمینی و دیگر داده های ژئودتیکی انجام شده است که مدل های جهانیEGM2008 و EIGEN-6C4 نمونه ای از آن ها هستند که تا درجه و مرتبه 2190 بسط یافته اند. به علت دقت محدود و ناهمگن این مدل ها در مناطق مختلف، مدل سازی محلی میدان ثقل از طریق حل مساله مقدار مرزی ژئودتیکی با استفاده از داده های گرانی زمینی همواره مورد توجه بوده است. در ایران نیز شبکه چندمنظوره با رزولوشن حدود 5 دقیقه کمانی برای ایجاد داده های زمینی مورد نیاز مانند گرانی، تعیین موقعیت سه بعدی و ارتفاع ارتومتریک، طراحی شده و درحال مشاهده است. در خصوص داده های گرانی سوال مهمی که مطرح است این است که رزولوشن این داده ها در مدلسازی محلی تا چه اندازه مهم است و آیا با هر داده گرانی زمینی و با هر رزولوشنی می توان مدلهای محلی با دقتی بیشتر از مدلهای جهانی داشت؟ از همین رو در مقاله حاضر موضوع تاثیر رزولوشن داده های گرانی زمینی ایران در تعیین ژئوئید محلی و مقایسه آن با ژئوئیدهای جهانی مورد مطالعه قرار گرفته است. به همین منظور در محدوده ایران چهار منطقه آزمون با رزولوشن های متفاوت انتخاب شد. در هر منطقه آزمون، با استفاده از حل مساله مقدار مرزی ژئودتیکی بر اساس تکنیک حذف-محاسبه-بازگشت، ژئوئید محلی برای هر منطقه محاسبه شد. از آنجاییکه در تکنیک حذف-محاسبه-بازگشت، نیاز به مدل رفرانس است، از مدل جهانی EGM2008 تا درجه و مرتبه های 360، 720، 1080 و 2160 به عنوان مدلهای رفرانس استفاده شده است. سپس ژئوئید محلی در این مناطق با ژئوئیدهای جهانی براساس همین مدلهای رفرانس در نقاط GPS/Leveling مقایسه شد. نتایج مقایسه نشان می دهد که علاوه بر دقت داده های گرانی زمینی، رزولوشن آنها نیز در تعیین ژئوئید بسیار حایز اهمیت است و با هر رزولوشنی نمی توان ژئوئید محلی بهتری نسبت به ژئوئید جهانی بدست آورد. همچنین در این مقاله نشان داده شده است که ژئوئید محلی با استفاده از داده های گرانی زمینی وقتی نسبت به ژئوئید جهانی متناظر بهبود دارد که رزولوشن داده های گرانی مورد استفاده بهتر از رزولوشن متناظر با درجه و مرتبه مدل ژئوپتانسیلی جهانی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!