رابطه علی سبک های دلبستگی با رضایت زناشویی از طریق میانجی گری وابستگی به تلفن همراه در پرستاران شهر اهواز: ارائه یک مدل پیشنهادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف: انسان ها دارای خواسته های بیولوژیکی برای تشکیل وابستگی به شریک های اجتماعی هستند و به نظر می رسد که وابستگی حتی به اهداف غیرانسانی و بی جان نظیر تلفن همراه نیز شکل می گیرد. لذا، پژوهش حاضر در قالب یک مدل علی، پیش آیند های رضایت زناشویی را بررسی کرد. در این راستا، سبک های دل بستگی به عنوان متغیرهای برون زاد، وابستگی به تلفن همراه متغیر واسطه ای و رضایت زناشویی متغیر برون زاد مدل در نظر گرفته شدند.
روش
روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران بیمارستان های شهر اهواز در سال 1396 بودند که 240 نفر با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای از بین آن ها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس های سبک دل بستگی، وابستگی به تلفن همراه و رضایت زناشویی بود. برای ارزیابی مدل پیشنهادی پژوهش از نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و AMOS نسخه 22 و برای تعیین معنی داری روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ استفاده شده است.
یافته ها
یافته ها نشان داد که دل بستگی ایمن هم به طور مستقیم (0/001>p) و هم به واسطه گری وابستگی به تلفن همراه پیش بینی کننده منفی معنادار رضایت زناشویی است (0/001>p). همچنین، دل بستگی ایمن پیش بینی کننده منفی معنادار وابستگی به تلفن همراه است (0/001>p). افزون بر این، دل بستگی ناایمن علاوه بر این که به شیوه مستقیم و مثبت، وابستگی به تلفن همراه را پیش بینی می کند (0/001>p) ، به واسطه گری وابستگی به تلفن همراه نیز رضایت زناشویی را پیش بینی می کند (0/001>p). در نهایت، وابستگی به تلفن همراه پیش بینی کننده منفی معنادار رضایت زناشویی بود (0/001>p).
نتیجه گیری
یافته ها در مجموع بیانگر آن بود که افراد دارای دل بستگی ناایمن نسبت به کسانی که از دل بستگی ایمن برخوردار اند، جهت پر کردن خلا عاطفی دل بستگی خود، بیشتر مستعد استفاده از تلفن همراه هستند که این خود زمینه ساز آثار مخربی بر رضایت زناشویی زوجین در خانواده ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!