اکولوژی تغذیه و مقایسه رژیم غذایی سه گونه سفره ماهی از خانواده Dasyatidae در محدوده آب های ایرانی خلیج عمان و تنگه هرمز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه حاضر با اهداف بررسی رژیم غذایی سه گونه سفره ماهی از خانواده Dasyatidae شامل گونه های Himantura imbricata، H. randalli و Pastinachus sephen در محدوده آب های ایرانی خلیج عمان و تنگه هرمز، روابط غذایی بین آن ها و تخمین سطح تغذیه ای برای هر گونه انجام شد. در مجموع 191 معده متعلق به سه گونه جمع آوری شد و با شاخص های VI، %FO، %IRI، سطح غذایی و شاخص Pianka مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که گونه H. imbricata به لحاظ تغذیه، انتخابی عمل کرده و بیش تر از سخت پوستان تغذیه می کند. در صورتی که گونه H. randalli دارای دامنه تغذیه متوسط می باشد و در محتوبات معده آن سخت پوستان و کرم های پرتار بیش ترین گروه ها را تشکیل داده اند. در گونه P. sephen بیش ترین دامنه غذایی مشاهده گردید که نشان می دهد از نظر تغذیه یک گونه غیر انتخابی می باشد که دوکفه ای ها، خارپوستان و کرم های پرتار مهم ترین گروه های غذایی در محتویات معده این گونه بودند. آنالیز شباهت غذایی اختلاف معنی داری در رژیم غذایی بین سه گونه را آشکار کرد که نشان دهنده مجزا بودن منابع غذایی برای گونه های مورد مطالعه می باشد. در نتیجه نشان دهنده سطح پائین رقابت غذایی بین سه گونه می باشد که موجب هم زیستی گونه ها در یک زیستگاه می شود. سطح غذایی برای هر سه گونه از خانواده Dasyatidae کم تر از 4 تخمین زده شد که نشان می دهد اعضای این خانواده جایگاه مشترکی در میانه شبکه غذایی دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 284
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!