بررسی اثر 4-نونیل فنل برسطوح پلاسمائی تولید ویتلوژنین و تغییرات هورمون های استروئیدی در ماهی نابالغ کپور کوی (Cyprinus carpio carpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تاثیر ماده شبه استروژنی 4-نونیل فنل بر تولید ویتلوژنین و تغییرات هورمون های استروئیدی (17-بتا استرادیول، تستوسترون و پروژسترون) در پلاسمای خون ماهیان نابالغ نر و ماده کپورکوی بررسی شد. بدین منظور ماهیان درخلال سه هفته به صورت تزریق درون صفاقی دوزهای 10 ، 50 و 100 میکروگرم 4-نونیل فنل و 2میکروگرم 17-بتا استرادیول به ازای هر گرم وزن بدن دریافت نمودند. از ماهیان در روزهای 0 و 22 نمونه برداری به عمل آمد. غلظت هورمون های جنسی در پلاسما به روش رادیوایمونواسی و سطوح ویتلوژنین پلاسما به روش الایزا اندازه گیری شد. نتایج این بررسی نشان داد که میزان ویتلوژنین و هورمون 17 بتا استرادیول در غلظت 50 میکروگرم 4-نونیل فنل (3/21 ±51/66) و 2 میکروگرم 17-بتا استرادیول (6/02 ± 58) در جنس نر و ماده افزایش معنی داری در مقایسه با گروه شاهد داشت (0/05>p). اما میزان تغییرات ویتلوژنین و 17-بتا استرادیول در غلظت 100 میکروگرم نونیل فنل کاهش معنی داری در مقایسه با غلظت های 10 و 50 میکروگرم از خود نشان داد (0/05>p). در مورد پروژسترون در تمامی گروه هایی که با نونیل فنل تیمار شده بودند، تاثیرمعنی داری دیده نشد و تنها در غلظت 2 میکروگرم 17-بتا استرادیول کاهش معنی داری دیده شد. هم چنین میزان تستوسترون نیز به جز در تیمار 2 میکروگرم 17-بتا استرادیول اختلاف معنی داری در گروه های تیمار شده نداشت (0/05<p). این نتایج بیانگر اثرات مخرب 4-نونیل فنل با استفاده از نشانگرهای هورمونی و ارزیابی میزان حساسیت ماهی کپور کوی نابالغ در برابر این ترکیبات می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!