بررسی امکان استفاده از استخوان پنجه پای قورباغه (Rana ridibunda) به عنوان شاخص زیستی پایش فلزات سنگین سرب، کادمیوم، نیکل و وانادیوم در آب رودخانه قره سو کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به دلیل ورود فاضلاب شهری، کشاورزی و صنعتی به رودخانه قره سو احتمال تجمع آلاینده های مختلف در آب، رسوبات و بدن آبزیان ساکن وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی امکان استفاده از استخوان پنجه پای گونه Rana ridibunda به عنوان شاخص زیستی برای پایش فلزات سنگین سرب، کادمیوم، نیکل و وانادیوم در آب رودخانه قره سو کرمانشاه در سال 1393 انجام یافت. پس از انتخاب 4 ایستگاه نمونه برداری در طول مسیر رودخانه، نسبت به تهیه نمونه آب و قورباغه اقدام شد. پس از انجام مراحل آماده سازی و هضم آزمایشگاهی نمونه ها، نسبت به قرائت غلظت عناصر در آن ها توسط دستگاه نشر اتمی اقدام شد. پردازش آماری داده ها نیز توسط نرم افزار SPSS انجام یافت. نتایج بیان گر وجود همبستگی معنی دار و قوی بین میانگین غلظت تجمع یافته عناصر در نمونه های آب با نمونه های استخوان پنجه پای قورباغه های بالغ و نابالغ می باشد. هم چنین بین میانگین غلظت تجمع یافته عناصر در نمونه های استخوان پنجه پای قورباغه های بالغ و نابالغ تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد (0/05<p). مطالعه بافت های مختلف بدن گونه های شاخص زیستی می تواند بیان گر روند تغییرات غلظت آلاینده ها در یک بوم سازگان باشد. بنابراین امکان استفاده از بافت استخوان پنجه پا قورباغه به عنوان یک گونه شاخص زیستی به واسطه وجود همبستگی معنی دار و قوی بین میانگین غلظت تجمع یافته عناصر در آب و استخوان، عدم نیاز به کشتن حیوان برای برداشت بافت، نیاز به مقادیر اندک مواد شیمیایی به منظور هضم نمونه و نیاز به برداشت بخش کوچکی از بافت استخوان برای انجام آنالیزهای آزمایشگاهی، برای ارزیابی کیفی و سلامت سیستم های رودخانه ای تایید می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!