پراکنش و فراوانی راسته Ephemeroptera (یک روزه ها) در رودخانه شفارود - استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پراکنش و فراوانی اعضای راسته Ephemeroptera (یک روزه ها) که یکی از مهم ترین راسته های حشرات آبزی در آب های جاری هستند در رودخانه شفارود (یکی از رودخانه هابی ورودی به دریای خزر) در استان گیلان مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور پس از بررسی مقدماتی و بازدید مسیر رودخانه، تعداد شش ایستگاه نمونه برداری از بالادست تا مصب رودخاته انتخاب شد. نمونه برداری به صورت ماهیانه از (تیر1392 تا خرداد1393) صورت پذیرفت. برای نمونه برداری از نمونه بردار سوربر با چشمه 500 میکرون با سطح مقطع 1600سانتی متر مربع استفاده گردید. نمونه های جمع آوری شده پس از جداسازی از رسوبات بلافاصله درمحلول فرمالین با غلظت 4% تثبیت و برای شمارش و شناسایی به آزمایشگاه منتقل شدند. هم زمان با نمونه برداری از کفزیان پارامترهای فیزیکی نظیر (درجه حرارت هوا وآب) و شیمیایی نظیر اکسیژن محلول و فیزیکوشیمیایی (شامل هدایت الکتریکی(EC) ،اسیدیته (pH) و شوری ) نیز اندازه گیری شدند. درمجموع 8100 نمونه از راسته Ephemeroptera جمع آوری و در آزمایشگاه شناسایی شدند. در این بررسی تعداد 5 خانواده و 9 جنس از راسته Ephemeroptera شناسایی گردید. از بین خانواده های شناسایی شده خانواده های Baetidae و Heptagenidae و از بین جنس های مشاهده شده نیز جنس های Baetis و Rhithrogena به ترتیب بالاترین فراوانی را دارا بودند. اختلاف آماری معنی دارای در فراوانی Ephemeroptera در بین ایستگاه های بالادست و پایین دست در اغلب فصول مشاهده شده است (0/05 >p).
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1932001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!