بررسی فلزات سنگین، سموم کشاورزی وآلودگی های میکروبی درآب کانال محمدیه استان تهران به منظور امکان پرورش ماهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
دراین بررسی که طی سال1390وبه مدت یک سال انجام شد، فلزات سنگین، آلودگی های میکروبی و سموم کشاورزی آب کانال محمدیه واقع درشهرستان های اسلامشهر، رباط کریم وشهریاردراستان تهران بررسی شدند.
نتایج به دست آمده از اندازه گیری فلزات سنگین سرب، مس، آهن، کادمیوم، روی و جیوه در آب کانال محمدیه در فصول بهار، تابستان و پاییز در تمام ایستگاه ها و مقایسه آن ها با استانداردهای موجود جهت پرورش ماهی روشن نمود که متاسفانه به غیر از مس، میزان بقیه فلزات سنگین اندازه گیری شده در اغلب ایستگاه ها بالاتر از حد مجاز می باشد، به طوری که میزان سرب به ترتیب در ایستگاه های 2 (نصیر آباد) ، 3 (دهشاد) ، 4 (بین کانال فرعی 6و7) و 5 (انتهای کانال) ، روی در ایستگاه های 1 (ابتدای کانال) و5 (انتهای کانال) ، آهن در ایستگاه های 1 (ابتدای کانال) ، 3 (دهشاد) و5 (انتهای کانال) و کادمیوم و جیوه در همه ایستگاه ها بالاتر از استانداردهای تعیین شده جهت پرورش ماهی می باشند. نتایج بررسی این فلزات نشان داد که در فصول مختلف بین ایستگاه های مختلف اختلاف معنی داری وجود دارد (0/05> p). هم چنین بررسی سموم ارگانوکلره و ارگانو فسفره در سه فصل بهار، تابستان و پاییز در ایستگاه های مختلف و مقایسه مقادیر اندازه گیری شده با استانداردهای مناسب جهت پرورش ماهی نشان داد که هیچ کدام از مقادیر به دست آمده بیش تر از حد مجاز نمی باشند. بنابراین موارد فوق اختلالی در روند پرورش ماهی به وجود نخواهد آورد. هم چنین بررسی بار میکروبی آب کانال محمدیه در ایستگاه های پنج گانه نشان دادکه اختلاف معنی داری بین ایستگاه های مختلف در فصول مختلف وجود دارد (0/05 >p).
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1932074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!