القای کالوس و جنین سوماتیک در کشت درون شیشه ای ریزنمونه های برگ، میوه نارس و آندوسپرم نخل خرما (Phoenix dactylifera L.) رقم خضراوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر، امکان کالوس زایی و جنین زایی سوماتیک در نخل خرما (Phoenix dactylifera L.) رقم خضراوی از ریزنمونه برگ بالغ و نارس، میوه نارس، بذر نارس، آندوسپرم و پریکارپ میوه نارس بررسی شد. در کشت برگ، کالوس در محیط کشت حاوی تنظیم کننده های رشد با ترکیب تیماری 2 و 4 دی کلرو فنوکسی استیک اسید (2, 4-D) با غلظت 5 میلی گرم بر لیتر، بنزیل آمینوپورین (BAP) با غلظت 2 میلی گرم بر لیتر و تیدیازورون (TDZ) با غلظت 4 میلی گرم بر لیتر در لبه خارجی ریزنمونه های برگی؛ با ترکیب تیماری 2, 4-D با غلظت 5 میلی گرم بر لیتر، بنزیل آمینوپورین با غلظت 2 میلی گرم بر لیتر و تیدیازورون با غلظت 4 میلی گرم بر لیتر در لبه خارجی ریزنمونه های برگی و با ترکیب تیماری 2, 4-D با غلظت 5 میلی گرم بر لیتر، بنزیل آمینوپورین با غلظت 1 میلی گرم بر لیتر و تیدیازورون با غلظت 4 میلی گرم در کناره های رگبرگ ریزنمونه تشکیل شد. با ریزنمونه میوه نارس در محیط کشت مشابه، زمانی که دو تنظیم کننده رشد تیدیازورون و 2, 4-D با غلظت 5 میلی گرم بر لیتر در محیط کشت موجود باشند، کالوس زایی و جنین زایی رخ می دهد. کشت ریزنمونه های آندوسپرم با جنین و پریکارپ رقم خضراوی در محیط کشت مشابه نیز نشان داد وجود 2, 4-D و تیدیازورون با غلظت 5 میلی گرم بر لیتر برای کالوس زایی مفید است. همچنین در کشت آندوسپرم با جنین، جنین ها رشد یافتند و ابتدا ریشه چه و پس از سه ماه ساقه چه مشاهده شد؛ اما در کشت آندوسپرم و کشت پریکارپ میوه در این محیط کشت هیچ واکنشی مشاهده نشد. درمجموع، نتایج نشان دادند با کشت ریزنمونه های برگ و میوه نارس و نیز استفاده از مقدار مناسب تنظیم کننده های رشد اکسینی و سیتوکینینی، کالوس و جنین سوماتیک نخل خرما رقم خضراوی به دست می آیند.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!