بررسی همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخشهای مراقبت ویژه قلب بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
صلاحیت بالینی از ضرورتهای مهم حرفه پرستاری بوده، لذا یافتن مولفه ها و عوامل موثر بر صلاحیت بالینی و ارتقاء آن همیشه مورد توجه نظامهای آموزشی، بهداشتی و درمانی بوده است. از طرفی با توجه به وسعت نقش پرستاران در مراکز درمانی و خدمات بالینی متنوع آنها در موقعیت های مختلف و مقابله با استرسهای شغلی، استفاده ازمولفه های هوش هیجانی با تاکید بر صلاحیت بالینی پرستاران که موجب ارتقای سطح خدمات پرستاران و افزایش رضایت مددجویان و ارتقای سطح سلامت آنان میگردد ضروری میباشد.
هدف
هدف از این مطالعه بررسی همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش هیجانی در پرستاران بخشهای مراقبت ویژه قلب بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان بود.
روش پژوهش: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی – همبستگی بود که بر روی 123 پرستار شاغل در بخشهای مراقبت ویژه قلب بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1397 انجام شد. نمونه گیری بصورت سرشماری و از کلیه پرستاران باحداقل یکسال سابقه کار در بخشهای مراقبت ویژه قلب انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی پرستاران ایمنی و همکاران (2018) و پرسشنامه ارزیابی صلاحیت بالینی لیو (2007) و همکاران استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آنالیز واریانس، کروسکال والیس، آزمون تی و من ویتنی برای مقایسه میانگین های صلاحیت بالینی، هوش هیجانی و ابعاد آن ها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
تحلیل داده ها نشان داد که با توجه به سنجش خود ارزیابی 3/53 درصد از پرستاران دارای نمره هوش هیجانی بیشتر از میانگین بودند. میزان نمره صلاحیت بالینی اکثر پرستاران 5/57 درصد با توجه به سنجش خود ارزیابی ، بیشتر پرستاران در محدوده خوب یا "به قدر کافی صلاحیت دارم" محدوده خوب قرار داشت. صلاحیت بالینی بیشترین نمره مربوط به تفکر انتقادی با نمره 21 (تفکر انتقادی خوب) و کمترین مربوط به مربی گری- آموزش با نمره 11 (آموزش متوسط) بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت معناداری بین ابعاد صلاحیت بالینی وجود دارد (001/0p=). همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش هیجانی و صلاحیت بالینی آن ها همبستگی معنادار و مثبت وجود دارد (001/0p=).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه توصیه می شود مدیران پرستاری نسبت به بکارگیری پرستارانی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند، در بخشهایی مثل بخشهای ویژه که باید به علت حساسیت و مراقبت بیشتر از بیماران از صلاحیت حرفه ای و بالینی بیشتری برخوردار باشند استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!