تدوین الگوی اعتباربخشی دانشکده های پرستاری دارای دوره کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور: یک مطالعه مرور یکپارچه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
رایج ترین الگوی ارزیابی در نظام های آموزشی، الگوی اعتباربخشی می باشد. سیستم اعتباربخشی حدود یک قرن پیش در آمریکا و سپس در انگلیس و برخی کشورهای دیگر آزموده شده و هم چنان در حال تغییر و تکامل است. وجه مشترک تمام سیستم های اعتباربخشی، سنجش بر اساس استانداردهای از پیش طراحی شده می باشد و این استانداردها ازآنجاکه ملاک قضاوت قرار گرفته و چارچوب جدیدی را برای دانشکده ها تعریف می نمایند، از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار هستند. هدف این مطالعه گردآوری، تدوین و ارائه الگوی اعتباربخشی دانشکده های پرستاری دارای دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود.
مواد و روش کار
این مطالعه مروری یکپارچه با استفاده از روش بروم انجام گرفت. در این راستا مطالعاتی که در راستای هدف پژوهشی بودند، به زبان انگلیسی و یا فارسی نگارش شده و امکان دسترسی به متن کامل آن ها وجود داشت و سال چاپ آن ها مربوط به سال 2000 تا 2018 بود وارد مطالعه شدند. از دامنه وسیعی از کلیدواژه ها همچون accreditation of health care organizations، baccalaurate nursıng educatıon، school of nırsıng، evaluation education به صورت مجزا و ترکیبی استفاده گردید. برای یافتن مطالعات مرتبط در کنار مطالعه کتابخانه ای از پایگاه های اطلاعاتی معتبر فارسی و بین المللی SID، Magiran، Iranmedex، Google Scholar، Pubmed، Science direct، ProQuest, Ovid،EBSCO، Scopus استفاده شد. درنهایت 14 مقاله وارد مطالعه شدند، همچنین علاوه بر مقالات از 8 راهنمای خارجی و داخلی و یک کتاب استفاده شد. داده ها بر اساس روش بروم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در مرحله اول جهت اعتباربخشی دانشکده های پرستاری دارای کارشناسی پیوسته رشته پرستاری 7 استاندارد کلی که شامل: ماموریت و ظرفیت اجرایی /مدیریتی، دانشکده و کارکنان، دانشجویان، کوریکولوم، منابع و فضای فیزیکی، برآیندهای مورد انتظار، پژوهش در آموزش از برنامه اعتباربخشی سازمان های ارائه دهنده اعتباربخشی جهانی، مقالات و کتاب های منتشرشده و همچنین گایدلاین ها استخراج گردید.
بحث و نتیجه گیری
سازمان هایی که فرایند اعتباربخشی در بدنه آموزش، آگاهی و فرهنگ سازمانی آن ها نهادینه شود می توانند به سطح بالاتری از کیفیت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دست یابند، لذا امید است نتایج این پژوهش بتواند با ارائه یک راهنمای کلی به برنامه ریزان و سیاست گذاران پرستاری گامی هرچند کوچک در جهت تقویت و توسعه اعتباربخشی دانشکده های پرستاری بردارد و درنهایت موردتوجه صاحب نظران جهت استفاده قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
544 تا 563
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!