نقش اضطراب مرگ و حساسیت اضطرابی در پیش بینی تحمل ابهام بیماران مبتلا به سرطان ریه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
سرطان ریه یکی از شایع ترین انواع سرطان ها و یکی از علل عمده مرگ و میر در سراسر جهان است. پژوهش حاضر باهدف نقش اضطراب مرگ و حساسیت اضطرابی در پیش بینی تحمل ابهام بیماران مبتلا به سرطان ریه انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه ی موردپژوهش را کلیه بیماران مبتلا به سرطان ریه در بیمارستان های استان اردبیل در سال 1396 تشکیل می دادند. از این جامعه نمونه ای به حجم 93 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های تحمل ابهام، اضطراب مرگ و حساسیت اضطرابی پاسخ دادند. داده ها نیز توسط شاخص های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافته ها
نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که تحمل ابهام با اضطراب مرگ، حساسیت اضطرابی و مولفه های آن ارتباط منفی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 27 درصد از کل واریانس تحمل ابهام به وسیله اضطراب مرگ و حساسیت اضطرابی تبیین می شود.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان می دهد که حساسیت اضطرابی و اضطراب مرگ توانایی پیش بینی تحمل ابهام را در بیماران دارای سرطان ریه به صورت معنی داری دارند. نتایج این مطالعه، لزوم ارائه برنامه های آموزشی و روان شناختی در کنار برنامه های پزشکی برای کاهش و مقابله با استرس و اضطراب مرگ جهت افزایش تحمل ابهام بیماران مبتلا به سرطان ریه را پیشنهاد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
612 تا 621
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!