وجودشناسی صفات الهی از دیدگاه قاضی سعید قمی و موسی بن میمون

پیام:
چکیده:

قاضی سعید قمی شیعی و موسی بن میمون یهودی، در دو اثر مهم خویش، یعنی شرح توحید صدوق و دلاله الحائرین، بر تباین همه جانبه میان آفریدگار و آفریدگان پای می فشارند؛ ازاین رو، ذات مقدس الهی را از هرگونه صفتی پیراسته می دانند و وجود هرگونه صفت ثبوتی را برای ذات خداوند رد می کنند. به باور ایشان، اعتقاد به صفت برای ذات الهی، چه آن صفت عین ذات باشد و چه زائد بر ذات، به نوعی تشبیه، ترکیب در ذات و به تکثیر قدما می انجامد و از شرک و الحاد در اعتقاد سر در می آورد.
دیدگاه هر دو دانشمند در بحث وجودشناسی صفات را، می توان همان نظریه نیابت و خلو ذات از صفات دانست؛ گرچه در استدلال بر این مدعا، میان آنها تفاوت های اندکی به چشم می خورد. به باور قاضی سعید، این نظریه، مقتضای پیروی از رهنمودهای اهل بیت علیه السلام در معرفت ذات الهی است و دلایل عقلی نیز این مدعا را اثبات می کند. از دیدگاه وی، در متون دینی، پیامبران و معصومان علیه السلام برای رعایت حال عوام مردم، صفاتی برای خداوند متعال بیان کرده اند، وگرنه خداوند از داشتن هرگونه صفتی پیراسته است.
گفتنی است که مبنای نفی صفات از ذات الهی، باعث شده هر دو متفکر در تفسیر صفات وارد شده در متون دینی، روشی سلبی در پیش گرفته و صفات ثبوتی ذاتی را به صفات سلبی برگردانند و در معناشناسی صفات، مسلک الاهیات سلبی را برگزینند.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!