بررسی بکارگیری سیستم ذخیره 24 ساعته سرمایش و گرمایش ساختمان های غیرمسکونی با استفاده از لوله های زیرزمینی و اثر آن بر کاهش مصرف انرژی و انتشار CO2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
با توجه به افزایش تقاضا برای ساخت ساختمان های با نیاز انرژی بالا، راه حل های فنی موردنیاز است تا با استفاده از آن ها بتوان به صورت بهینه و با حداقل نمودن مصرف انرژی، از آن استفاده نمود. لذا بررسی راه حل هایی که بتواند کاهش مصرف انرژی فسیلی و درنتیجه انتشار گازهای گل خانه ای را به دنبال داشته باشد، موردنیاز است. یکی از این راه حل ها، عبارت است از ذخیره سازی انرژی در منابع زیرزمینی که عمدتا بر اساس استفاده 24 ساعته در نظر گرفته می شود. گرما در طول روز ذخیره می شود و در طول شب استخراج می گردد. تقاضا از گرما و سرما برای ساختمان کاهش نمی یابد، اما با استفاده از یک ذخیره سازی زیرزمینی می توان مقدار انرژی خریداری شده و آسیب های زیست محیطی آن را کاهش داد.
در تحقیق حاضر یک بیمارستان در شهر تهران به نمایندگی از ساختمانی با نیاز انرژی حرارتی بالا موردمطالعه قرار گرفت و محاسبات حرارتی و سیالاتی برای ذخیره سرما و گرما توسط لوله های زیرزمینی در آن، توسط نرم افزار متلب شبیه سازی گردید و بارهای حرارتی و برودتی ساختمان نیز توسط نرم افزارHAP4. 5 محاسبه و در نرم افزار متلب وارد شد و اندازه و نحوه پاسخ سیستم ذخیره ساز و کاهش انتشار دی اکسید کربن مطالعه گردید.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد، با به کارگیری سیستم ذخیره سازی 24 ساعته در طی سال، که دارای 15 خط لوله فولادی به قطر نامی 3 اینچ و به طول 600 متر که در عمق 3 متری سطح زمین قرار می گیرند، 67% از نیاز سالیانه گرمایشی و 34% از نیاز سالیانه سرمایشی تامین و از انتشار سالیانه 127 تن دی اکسید کربن جلوگیری می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!