تاثیر غلظت سیتوتوکسیک هورمون تستوسترون بر بیان ژن های Bax، Bcl2 و CD82/KAI1 در سلول های آدنوکارسینومای کولورکتال (HT29) و گلایوبلاستومای مغزی (A172)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات نشان داده اند استروئیدهای جنسی بر تکثیر سلول های سرطانی در سطح سلولی و مولکولی تاثیرگذارند. در این مطالعه به بررسی اثر غلظت سیتوتوکسیک تستوسترون بر بیان ژن های Bax، Bcl-2 و KAI-1/CD82 در سلول های آدنوکارسینومای کولورکتال (HT29) و گلایوبلاستومای مغزی (A172) پرداخته شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی - آزمایشگاهی، سلول های HT29 و A172 به گروه های شاهد و گروه های تحت تاثیر غلظت سیتوتوکسیک تستوسترون (1 و 1/0 میلی گرم برمیلی لیتر به ترتیب در سلول های HT29 و A172) تقسیم بندی شدند. با استفاده از Real time PCR بیان نسبی ژن های Bax، Bcl2 و CD82/KAI1 مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش آماری آزمون واریانس یک طرفه بین گروه ها مقایسه شدند.
یافته ها
بیان ژن های Bax و BCL-2 در سلول های HT29 دریافت کننده غلظت توکسیک تستوسترون به ترتیب دچار افزایش و کاهش معنی داری شد (001/0p<) ، اما بیان ژن CD82/KAI1 دچار تغییر معنی داری نشد. بیان ژن های Bax و CD82/KAI1 در سلول های A172 دریافت کننده غلظت سیتوتوکسیک تستوسترون به ترتیب دچار افزایش (01/0p<) و کاهش معنی داری شد (001/0p<) ، اما بیان ژن Bcl-2 دچار تغییر معنی داری نشد.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه، غلظت سیتوتوکسیک تستوسترون در سلول های آدنوکارسینومای کولورکتال و گلایوبلاستومای مغزی سبب القای آپوپتوز وابسته به ژن Bax می شود. همچنین در سلول های آدنوکارسینومای کولورکتال اثر ضدمتاستازی ندارد؛ درصورتی که در سلول های گلایوبلاستومای مغزی سبب کاهش بیان ژن ضدمتاستازی CD82/KAI1 شده که احتمالا سبب افزایش پتانسیل متاستازی نیز می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1934289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!