بررسی اثرات ضد سرطانی سنه سیونین و پیرگیاه در رده های سلولی سرطانی پروستات

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در این مطالعه، اثرات ترکیب سنه سیونین و عصاره پیرگیاه (Senecio vulgaris) بر آپوپتوز و مهار سلولی ارزیابی شده است هم چنین سمیت سلولی آن ها بر روی سلول های سرطانی پروستات (PC3، DU145 و HGFs) ، اثرات آنتی اکسیدانی و اثرات آن ها در بیان ژن های گیرنده های آندروژن (AR) و کلاسترین (CLU) نیز مورد بررسی قرارگرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع تجربی بوده است. سنه سیونین و عصاره اندام هوایی پیرگیاه تهیه شدند. سپس تغییرات مورفولوژیک ایجاد شده توسط آن ها بر روی رده های سلولی سرطانی پروستات، در محیط کشت DMEM F12 پس از 24، 48، 72، و 96 ساعت با میکروسکوپ معکوس بررسی شدند. درصد زنده ماندن رده های سلولی و میزان آپوپتوز نیز به ترتیب توسط آزمون MTT و آنالیز فلوسایتومتری و چگونگی بیان ژن های گیرنده AR و CLU با
روش
Real-time PCR و هم چنین نحوه متیلاسیون (methylation) ژن AR با تست بی سولفیت بررسی شدند.
یافته ها
نتایج بررسی سمیت سلولی نشان داد که پس از 24 ساعت تیمار با سنه سیونین، تغییرات مورفولوژیک در هر سه رده سلولی و در هریک از چهار غلظت فوق مشاهده شد به طوری که با گذشت زمان این تغییرات تشدید شدند. نتایج آزمون MTT نشان داد که سنه سیونین در غلظت μg/ml 50 و 500 دارای اثرات سایتوتوکسیک بر سلول های سرطان پروستات PC3 و DU145 است.
استنتاج: بر اساس نتایج، عصاره اندام هوایی پیرگیاه در غلظت مذکور با کم ترین آسیب به سلول های طبیعی و تخریب و القای آپوپتوز سلولی با هدف درمان سرطان پروستات برای مطالعات in vivo پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1934569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!