بهبود ارزیابی ژنتیکی سخت زایی با استفاده از صفات همبسته در گاوهای هلشتاین ایران

پیام:
چکیده:
در این پژوهش برای بررسی قابلیت استفاده از صفات وزن تولد گوساله و طول دوره آبستنی در بهبود ارزیابی ژنتیکی سخت زایی در نخستین شکم زایش گاوهای هلشتاین ایران از 29950 رکورد صفات گوساله زایی استفاده شد. این رکوردها طی سال های 1383 تا 1392 در 131 گله تحت پوشش مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور ثبت شده بودند. پس از بررسی نقش اثرات ژنتیکی مستقیم و مادری و تعیین مدل مناسب برای هر صفت، قابلیت پیش بینی چهار مدل مختلف ارزیابی ژنتیکی سخت زایی با استفاده از دو معیار میانگین مربعات و همبستگی بین مقادیر مشاهده شده و پیش بینی شده مقایسه شد. این چهار مدل شامل مدل تک صفتی سخت زایی، مدل دو صفتی سخت زایی و وزن تولد گوساله، مدل دو صفتی سخت زایی و طول دوره آبستنی و مدل سه صفتی سخت زایی، وزن تولد و طول دوره آبستنی بودند. از بین مدل های مورد مقایسه، مدل دارنده اثرات ژنتیکی افزایشی مستقیم و ژنتیکی افزایشی مادری، بدون در نظر گرفتن کوواریانس بین آن ها، مدل مناسب برای برآورد اجزاء واریانس صفات گوساله زایی بررسی شده در این پژوهش تشخیص داده شد. مقایسه مدل ها بر اساس قابلیت پیش بینی نشان داد که مدل دو صفتی سخت زایی و وزن تولد گوساله (به عنوان صفت همبسته) در مقایسه با مدل تک صفتی سخت زایی و مدل دوصفتی سخت زایی و طول دوره آبستنی میانگین مربعات خطای کمتر و همبستگی بین مقادیر مشاهده شده سخت زایی و مقادیر پیش بینی شده بیشتری دارد. بین قابلیت پیش بینی مدل دو صفتی سخت زایی و وزن تولد گوساله و مدل سه صفتی سخت زایی، وزن تولد گوساله و طول دوره آبستنی تفاوتی وجود نداشت. وزن تولد گوساله را می توان به عنوان صفت همبسته مناسب جهت ارزیابی ژنتیکی سخت زایی در شکم اول گاوهای هلشتاین ایران در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 422
لینک کوتاه:
magiran.com/p1934906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!