خودکارامدی سواد سلامت و مولفه های موثر بر آن بر اساس رویکرد فراترکیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سواد سلامت از دیرباز مورد توجه سازمان یونسکو و کلیه جوامع انسانی قرار گرفته و به علت اهمیت آن در سلامت فرد و جامعه، مطالعات بسیاری بر روی توسعه آن در زمینه های مختلف بهداشتی و پزشکی انجام شده است. خودکارامدی می تواند فرد را در ارتقای سواد سلامت یاری دهد و از طرف دیگر، این اطمینان را حاصل کند که فردی دارای سواد سلامت می باشد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین مولفه های خودکارامدی سواد سلامت مورد توجه در تحقیقات مذکور بود.
روش بررسی
این مطالعه با استفاده از روش فراترکیب، به تجزیه و تحلیل نتایج و یافته ها پرداخت. پس از تعیین کلید واژه ها و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی داخلی SID و Magiran و پایگاه خارجی PubMed، 649 مقاله یافت شد. با بررسی مقالات و اعمال فیلترهای زبان، سال و نوع مطالعه، 25 مقاله انتخاب و مقوله ها با استفاده از جدول Shannon Entropy و ضریب Cohen's Kappa استخراج گردید.
یافته ها
کدها در سه مقوله و هشت مفهوم دسته بندی شد. مقوله عوامل روان شناختی شامل مفاهیم «مدیریت خود، مهارت های فردی و مهارت های اجتماعی» ، مقوله ارتباطی شامل مفاهیم «امکانات ارتباطی و تبادل اطلاعات سلامتی» و مقوله عوامل آموزشی نیز شامل مفاهیم «مفاد و منابع آموزشی، موانع و محدودیت های آموزشی و نظارت و اثربخشی آموزشی» بود. کدهایی همچون خودکارامدی، خودمدیریتی، آگاهی از علایم بیماری ها و آگاهی از اقدامات پیشگیرانه، بیشترین فراوانی را در مقوله های مختلف داشت.
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر، مولفه های تاثیرگذار بر خودکارامدی سواد سلامت شناسایی شد که می توان از آن جهت برنامه ریزی ارایه آموزش های سواد سلامت اثربخش و ارتقای سلامت استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p1935146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!