اثرات حفاظت نورونی عصاره هیدروالکلی چای کوهی بر روی اندازه ایسکمی مغزی، نفوذپذیری سد خونی-مغزی و حجم ادم در مدل سکته مغزی موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات اخیر بیان گر اثرات حفاظتی چای کوهی (Stachys lavandulifolia) در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثرات حفاظت نورونی چای کوهی بر روی آسیب مغزی، نفوذپذیری سد خونی-مغزی و حجم ادم در مدل سکته مغزی موش صحرایی بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی از 17 گروه 6تایی رت نر نژاد ویستار استفاده شد که شامل گروه های کنترل، شم و گروه های دریافت کننده دوزهای 50، 75 و 100 میلی‎گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز عصاره چای کوهی به مدت 30 روز و به صورت خوراکی از طریق گاواژ بودند. دو ساعت پس از آخرین گاواژ، گروه های سکته در معرض مدل MCAO (Middle Cerebral Artery Occlusion) قرار گرفتند. 24 ساعت بعد حجم سکته، نفوذپذیری سد خونی-مغزی (Blood-brain barrier، BBB) و حجم ادم در گروه های آزمایشی بررسی شد. نتایج از طریق آنووای یک طرفه، آزمون تعقیبی بن فرونی و توسط نرم افزار Graph Pad Prism تجزیه وتحلیل و از طریق نرم‎افزار اکسل رسم شدند.
ملاحظات اخلاقی
این مطالعه با کد اخلاق IR. UI. REC. 1397. 162 به تصویب کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه اصفهان رسیده است.
یافته ها
پیش تیمار با عصاره هیدروالکلی چای کوهی با دوزهای 50، 75 و 100 میلی‎گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز سبب کاهش سایز سکته شد. دوز 75 میلی‎گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز توانست نفوذپذیری BBB و حجم ادم را در مقایسه با گروه سکته کاهش دهد.
نتیجه گیری
موثرترین دوز چای کوهی 75 میلی‎گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است که دارای پتانسیل قوی در حفاظت نورونی و پیشگیری از سکته مغزی است. این مطالعه می تواند در تحقیقات بعدی در تشخیص اثرات حفاظت نورونی چای کوهی مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1935843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!