تاثیر سلول های بنیادی مزانشیمی بر روند تنظیم عملکرد سلول های سیستم ایمنی بدن و کاربرد این سلول ها در ترمیم شکستگی استخوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه
هر ساله میلیون ها شکستگی بافت استخوانی در سراسر دنیا اتفاق می افتد. تعداد بسیاری از این شکستگی ها در صورت عدم درمان سبب شکستگی های جوش نخورده و یا بد جوش خورده می شوند و نیازمند مداخلات درمانی پزشکی هستند. در این مطالعه مروری، روند فعالیت سیستم ایمنی و سایتوکاین های آنها بر ترمیم بافت استخوانی وهمچنین تاثیر سلول های بنیادی مزانشیمی بر روند تعامل با سلول های سیستم ایمنی و اثر آن بر روند ترمیم بافت استخوانی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
یک جستجوی مروری از پایگاه های اطلاعاتی شامل پابمد، گوگل اسکولار و اسکوپوس برای شناسایی مطالعات مرتبط تا پایان سال 2017 انجام شد. از کلمات کلیدی سلول های بنیادی مزانشیمی، سیستم ایمنی بدن، التهاب، ترمیم استخوان و مهندسی بافت استفاده شده است.
یافته ها
سیستم ایمنی و التهاب اولیه نقش بسیار مهمی را در فرآیند ترمیم بلافاصله پس از رخداد شکستگی برعهده دارد. با این حال نشان داده شده است که روند طولانی مدت التهاب می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در روند ترمیم استخوان ایفای نقش نماید. تاکنون روند دقیق و سازوکار اصلی سیستم ایمنی بر اساس سایتوکاین های ترشح شده از سلول های التهابی در فرایند ترمیم استخوانی ناشناخته مانده است. برخی از این واسطه های التهابی در تشکیل بافت جدید استخوانی به عنوان محرک عمل می کنند، حال آنکه برخی دیگر به عنوان عامل مهار کننده فعالیت می کنند.
بحث و نتیجه گیری
از گذشته تاکنون درمان با استفاده از سلول های بنیادی به عنوان یکی از جذاب ترین روش های ترمیم بافت های آسیب دیده و به خصوص مهندسی بافت استخوان مورد توجه بوده است. سلول های بنیادی مزانشیمی به عنوان یکی از سلول های رده های بنیادی نه تنها می توانند به رده سلول های پیش ساز استئوبلاستیک تمایل پیدا کنند بلکه توانایی تنظیم سیستم ایمنی بدن را از طریق برخی از سازوکار ها نیز دارا هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1936431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!